STT 1
14 Bilaga som medföljer STT vecka 7 2016 Rekryter
ingsmässa Tranemo & Svenljunga torsdag 25 februari 2016 MÄSSA FÖR UNG FÖRETAGSAMHET UF på Tranemo gymnasieskola 2015-2016 Antal företag: 15 UF-företag. Antal elever: 60 elever. Tid: Pågår från augusti 2015 till slutet av maj 2016. Företag: Atlas Flavouring UF Ekologiska kryddor. Barzam UF Protein- och Rawfoodbars. Bianca UF Färgglada köksredskap. Bom Cha UF Lösviktste med olika fokus på hälsa och välmående. BonFrid UF Lyxfudge och presentkorgar. Busenkelt UF Pocket/Magasin med smarta tips. Care Cup UF Muggar med tryck. Inblick UF Podcast för lokala företag. Keet UF Pärlade armband med budskap. Location UF App som påminner. Old Phil UF Skärbrädor i återvunnet material. Simplex UF Miljövänlig städning. Tea-Day UF Te i olika smaker. UF-podden Podcast som hjälper till att marknadsföra UF-företag. Äta för Livet UF Kokbok med hälsa i fokus. Unga företagare i arbete, från vänster i bild Philip Sahlberg, Linnéa Bengtsson, Edvin Bengtsson, Max Åkesson och Erik Sandström. Intresset för träning gav affärsidén: bars TRANEMO Barzam Uf är ett kompisgäng som gillar fysisk träning. I början av UF-året föddes tanken på ett snabbt mellanmål, energibars, som de själva skulle vilja äta. Barzam är ett av de företag som drivs inom ramen för studier på Tranemo gymnasieskola. Fem elever från teknikprogrammet, TE13 bestämde sig för att göra ett nyttigt mellanmål, ett energitillskott tillverkat med ekologiska produkter som långt som möjligt. – Mycket av det man köper i butiker innehåller konserveringsämnen och socker. Vi gör våra bars, mellanmålsbitar, själva med bra råvaror utan E-ämnen eller konstigheter. Allt utom proteinpulvret är ekologiskt, säger Max Åkesson, försäljningsansvarig. Övriga är Edvin Bengtsson, marknadsföringsansvarig, Erik Sandström, ekonomiansvarig, Linnéa Bengtsson, vd och Philip Sahlberg, inköpsansvarig. Alla har sina ansvarsområden men man hjälps också åt inom hela gruppen av UF-företag, med råd och stöd. Eleverna kan vara från samma klass eller från olika program och består av grupper av två till åtta ”företagare”. väldigt olika tillfällen, inte bara träning, fyller Max i. Allt tillverkas hemma i deras egna kök. Vd Linnéa säger att de tvättar händerna ordentligt, har uppsatt hår, handskar vid behov och att allt är rent och fräscht. – Vi håller oss till kraven och reglerna enligt Livsmedels verket. ”Vi får ta mycket eget ansvar” EDVIN BENGTSSON Ett UF-företag betalar och drar ingen moms. Vanliga företag uppmuntrar ofta Ung Företagsamhet och samarbetar gärna. Om eleverna vill fortsätta efter UF-året måste de först avveckla och starta upp som ett vanligt företag. Patrick Hjertén & Katarina Hartman Lärare i UF-företagande på Tranemo Gymnasieskola Det är en jättefördel med alla UF-elever samtidigt. Jag vet att alla får samma info, det underlättar kommunikationen och pedagogiken. PATRICK HJERTÉN – Vi bollade en massa idéer men det här kan vi alla brinna för. Många av oss styrketränar och behöver extra energi och protein, säger Edvin. Barzam tillverkar proteinbars och rawfoodbars. – Det är som en godbit som man kan använda vid Det tar runt tre timmar att tillverka ungefär 70 bars. Alla hjälps åt, det är mycket arbete. Recept har de fått genom inspiration ifrån nätet och sedan provat sig fram. De unga företagarna tycker att det är bra att ha med sig UF-företagande i arbetslivet. – Vi tar mycket eget ansvar, säger Edvin. – Det svåraste har varit att komma ut på marknaden, tycker Linnéa. Nu går företaget med vinst och närmast medverkar Barzam på rekryteringsmässan i idrottshallen i Tranemo den 25 februari. På frågan om de rekommenderar UF-företagandet svarar de nästan unisont. – Alla dagar i veckan! TEXT & FOTO: BOEL FERM redaktion@stthuset.com FOTNOT: Ordet Barzam kommer från bars, med z för att representera energi. Från köket till färdig produkt som bland annat kan köpas i skolans cafeteria. Eleverna tränar samarbete och lösa problem TRANEMO Ung företagsamhets utbildning i UFföretagande erbjuder ungdomar i åldern 16-20 år en möjlighet att driva ett eget företag i utbildningssyfte under ett läsår som en del av sina gymnasiestudier. Under ett läsår startar, driver och avvecklar eleverna UF-företaget. UF-företagen tar själva fram affärsidén, genomför marknadsundersökningar och skaffar startkapital genom försäljning av riskkapitalsedlar. Under året får eleverna träna sin förmåga att samarbeta, lösa problem, fatta beslut och ta ansvar för sitt handlande. Dessutom ges många tillfällen att delta på regionala, nationella och internationella arrangemang. Efter registrering kan verksamheten starta med produktion och tjänsteutveckling, marknadsföring, försäljning samt ekonomisk redovisning. Vid verksamhetsårets slut upprättar UF-företaget en årsredovisning och UF-företaget avvecklas. Det lånade kapitalet återbetalas tillsammans med eventuell utdelning. Utbildningen är uppdelad i totalt åtta moment som eleven ska genomföra, fem obligatoriska och tre valbara tilläggsmoment. De fem obligatoriska momenten är krav från Ung Företagsamhet och de tre tilläggsmomenten väljer läraren utefter vad han eller hon tycker passar sina elever bäst. BOEL FERM Allt görs hemma i köket, här en del av ingredienserna som blandas. FOTO: BARZAM