Nöjesnytt Helsingborg 1
när jag skrev första albumet. Jag var typ 19 och
gick fortfarande i skolan. Jag var lite Bambi på hal is. Det är jag fortfarande på sätt och vis, men man har lärt sig fejka att man kan åka skridskor. Jag var mycket mer naiv då. Hade jag vetat då att det är så svårt för psyket att vara i den här branschen hade jag inte vågat. Man har blivit så varse om alla falluckor. Jag är väldigt glad att vi gjorde det, men det känns ganska olikt mig att ha det självförtroendet. Finns det några måsten i din karriär som du hellre hade sluppit? – Jag tror inte det finns några måsten. Det låter otroligt privilegierat, men jag är ju också det. Det fattar jag. Jag har ett jobb som jag älskar och får göra väldigt mycket som jag vill. Det är så sjukt egentligen. Det är inte meningen att man ska regissera sitt eget liv. Om man styr och ställer måste man ha lite fingertoppskänsla. Man kan inte vara förvånad att det finns andra människor runt en som har helt andra behov. Det är också en Fran Lebowitz-grej, typ “oh, there’s other people in the hotel lobby?”. I det första avsnittet av Pretend It’s a City beskriver Lebowitz hur New York-bon blivit egocentrerad och mobilfixerad. Rytmen och samspelet som en gång fanns och gjorde att folk inte gick in i varandra på gatan är nu borta. Istället går folk in i henne med nyllet i telefonen. “Other people in the hotel lobby. Isn’t that astonishing?” är Fran Lebowitz replik. – Hon är min idol. 16 | nojesnytthelsingborg.se I ett senare avsnitt beskriver Lebowitz musiker tillsammans med kockar som de grupper som förmodligen ansvar för mest mänsklig njutning. Hon liknar även musiken med en drog som inte dödar. Ge upp igen som du släppte tillsammans med Yasin, har ju varit omtalad och kontroversiell av förklarliga skäl. Du har tidigare kommenterat detta, bland annat i Expressen. Hur ser du på det nu, och har du en förklaring till att ni sjunger ”en tuff klimat” när det heter ett tufft klimat? – Jag har faktiskt en förklaring! Vi var i studion och skrev den här låten ganska snabbt. Det hela bygger på en engelsk låt som Elias Kapari skrev som vi översatte och det blev klart ganska fort. När det var klart lyssnade vi och hörde att han sjöng “en tuff klimat”. Då hade vi avslutat för dagen och … men jag sa rätt artikel. Vi tänkte spela om det men till slut så sjöng jag. Jag tycker att det är en helt legitim fråga. Jag jobbar nämligen som språkpolis på fritiden. I en låt på det kommande albumet, Att träffa folk är enkelt, sjunger Miriam Bryant om “ett nyckelbarn från Bergsjön”. Under karriären har hon intervjuats och dragits av diverse tv-team till uppväxtorten Utby, granne till Bergsjön. Det gör man ju inte i samma utsträckning med Stockholmarna. Det förklaras möjligtvis av att de inte är från Göteborg. Så vitt jag vet har Molly Sandén aldrig tvingats ställa upp i media från Huddinge. – Det är ju bara gratis PR. Men av någon anledning känner sig göteborgare extremt besjälade med varandra. Man kan lämna Göteborg…. är det bara vi som säger det? Det är ett kraftigt lokalpatriotiskt ställe. Det handlar väl om lillebrorskomplex. “Bli inte som jag när du blir stor!” nynnar jag. Miriam lyssnar fortfarande mycket på Håkan Hellström, och hejar på GAIS för att han också gör det. Men till skillnad från Håkan så blev Stockholm hennes stad. Vad finns det kvar som du inte har gjort? – Jag har gjort långt ifrån allt. Jag har bara doppat tårna! Men inget jag kan avslöja. Jag har erfarit att om man avslöjar idéer så blir de snodda. Du är inte mycket för manifesting alltså. – Gud, nej. E du go eller? – Ja. Det får man väl ändå säga. Albumet P.S. Jag hatar dig är ute nu. Har du också möjlighet att se filmen så gör det. Turnén blev uppskjuten på grund av pandemin men väntas nu genomföras enligt plan och kommer den 28 maj till The Tivoli i Helsingborg.