Tillsammans i Mälardalen 1
Dubbelspår på gång hela vägen mellan Gävle och St
ockholm I somras blev det fem kilometer långa dubbelspåret mellan Skutskär och Furuvik mellan Gävle och Tierp klart. Det innebär minskad risk för trafikstörningar, ökad kapacitet och förbättrad säkerhet på sträckan. Text: Sofia Hällsten Foto: Carl Magnusson — Dubbelspåret gör att tågen enklare kan köra ikapp förseningar och resenärerna slipper en del störningar, säger Krister Johansson, projektledare på Trafikverket. I samband med banarbetet har Trafikverket satt upp plank och totalt 11 000 meter stängsel för att öka säkerheten och minska livsfarligt spårspring. Den nya dubbelspårssträckan har även planskilda korsningar för att minska risken för olyckor. Sträckan Skutskär—Furuvik är den näst sista etappen i utbyggnaden till dubbelspår hela vägen mellan Stockholm och Gävle. Nästa höst beräknas den sista etappen vid Gamla Uppsala vara klar. Då är banan ordentligt rustad för fler tåg och kortare restider för både människor och gods. I dag går cirka 112 tåg på sträckan, fördelat på 40 persontåg, 52 regionala godståg och 20 godståg. — När dubbelspåret är klart fullt ut blir det riktigt bra. Det kommer att innebära kortare restider och högre punktlighet för alla som reser och transporterar på Ostkustbanan. Vi hoppas att det ska leda till nöjdare resenärer och att transporter kan flytta från väg till järnväg. Det är en vinst för både miljö och samhälle, säger Krister Johansson. DUBBELSPÅR MELLAN SKUTSKÄR OCH FURUVIK • Sträckan SkutskärFuruvik är en del av Ostkustbanan • Det första spadtaget togs i december 2013 • Sträckan är fem kilometer lång. • Ombyggnaden ökar säkerheten och framkomligheten, minskar bullernivån på utsatta ställen och förkortar restiden. • Det har byggts 11 000 meter stängsel, bullerskydd i form av plank samt tio broar. Väg 76 har fått en delvis ny sträckning och passerar nu under den nya järnvägsbron i Furuvik. • Projektet har kostat 645 miljoner kr. 15 Dubbelspår, dubbelt så bra!