Tillsammans i Mälardalen 1
Ny satsning ger utökad trafik i Mälardalen Bättre
regionaltågstrafik i Mälardalen med fler avgångar och nya tåg. Det är resultatet av det avtal som MÄLAB under våren slöt med SJ. Satsningen startar i december i år och betyder successiva trafikökningar fram till 2020. Text: Pia Runfors Avtalet innebär att SJ på uppdrag av MÄLAB kommer att ansvara för trafiken på följande fyra linjer i regionen de kommande 4—6 åren: > > > > (Uppsala)—Stockholm—Eskilstuna —Örebro Linköping—Eskilstuna—Västerås —Sala Stockholm—Katrineholm—Hallsberg Stockholm—Nyköping—Norrköping — Vi är väldigt glada över att få driva dessa linjer inom den viktiga Mälardalstrafiken. Vi har kört trafiken i regionen i många år och nu har vi möjlighet att förbättra den ytterligare, säger Jan Kyrk, affärschef för SJs linjer i Mälardalen. Utökad trafik i flera steg Den nya trafiken kommer att byggas upp successivt. Redan från december i år utökas trafiken på alla fyra linjer. En välkommen nyhet är att det kommer gå två tåg om dagen utan byten från Örebro via Eskilstuna till Arlanda och vidare till Uppsala och omvänt. NYA ÅRS- OCH MÅNADSKORT FRÅN HÖSTEN 2017 • Förutom utökningen av trafiken ingår även införande av nya pendlarbiljetter i avtalet. • Det innebär att nya biljetter för 30 dagar, 90 dagar och årskort lanseras från hösten 2017. • De nya biljetterna ersätter dagens TiMbiljetter. • Den största förändringen är att de nya biljetterna per automatik kommer att gälla på både regionaltåg och i den trafik som bedrivs av Länstrafiken Örebro, SL, UL, Sörmlandstrafiken, VL och Östgötatrafiken. • Det blir därmed möjligt att göra en anslutningsresa utan krav på tilläggsbiljett (lokaltrafiktilllägg), eller växelvis resa med till exempel regionaltåg och SLs pendeltåg på samma sträcka. Loktåg ersätts med nya tåg Ökningarna görs i flera steg eftersom det tar tid att få fram de fordon som behövs. SJ kommer inledningsvis att köra med egna tåg, främst loktåg. Loktågen kommer sedan att fasas ut i slutet av avtalsperioden och ersättas med nya tåg, som köps in av MÄLAB. — På så vis blir det möjligt att få en säker övergång från den nuvarande trafiken till den nya. Bland annat minimerar vi risken för trafikstörningar i samband med att de nya fordonen tas i drift, säger Mårten Levin, vd för MÄLAB. Alla tåg stannar vid alla stationer För vissa resenärer, främst på sträckan Örebro—Eskilstuna—Stockholm, innebär avtalet en del förändringar. Till exempel kommer ”direkttåget” från Örebro via Eskilstuna till Stockholm att ersättas av tågavgångar som stannar vid alla stationer och dagens dubbeldäckare ersätts av loktåg. Därmed blir restiden något längre och internet ombord försvinner. — Å andra sidan kan vi ta emot fler resenärer genom det nya trafikupplägget, säger Mårten Levin. Utökning även på de kommersiella linjerna Utöver de fyra upphandlade linjerna kör SJ ytterligare tre njer i M ardalen: Stockholm—Västerås—Örebro, Stockholm—Uppsala och Li kn öping— Stockholm—Gä lv e. Dessa körs på li äl kommersiell basis och även där sker en trafikökning med fler avgångar på flera linjer. — Bland annat underlättar vi resandet på helger m an Västerås och ell Stockholm genom att utöka till ett tåg i timmen, säger Jan y K rk. SJ är det grönaste varumärket – för femte gången SJ har tillsammans med Coop utsetts till Sveriges grönaste varumärke 2015 i en undersökning av varumärkesföretaget Differ. SJ köper 100 procent förnybar el från vatten och vind till att driva tågen, och sedan 1994 är alla resor märkta med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval. SL-STOLPAR SKA GE BÄTTRE PLANERING AV TRAFIKEN Under sommaren och hösten testar SL ett nytt sätt för resenärerna att bekräfta sina biljetter på Tvärbanan och Nockebybanan. Resenärerna får hålla upp sin biljett mot en ny typ av biljettmaskin innan de går ombord på spårvagnen — en så kallad SL-stolpe. När resenärerna ”blippar” biljetten mot stolpen bidrar de till statistiken som ger SL bättre förutsättningar att planera trafiken på bästa sätt. Testet med SL-stolparna ska utvärderas under hösten. 5 FOTO: CHRISTIAN ANDERSSON/SJ