Tillsammans i Mälardalen 1
tillsammans | PUNKTLIGHET på ett trafikledningssy
stem kallat Nationell tågledning, NTL, men det kommer att vara klart först 2019. — Det finns många spridda skurar med bra lösningar på olika håll i branschen. Kan vi sammanföra dessa kan det bli riktigt bra. 9. Trafikinformation och hantering i stört läge Det finns även ett nionde område, som inte påverkar själva punktligheten men ändå hör ihop med den: Trafikinformation och hantering i stört läge. — Bland annat önskar många att de olika operatörerna ska ha gemensam skyltning vid ersättningstrafik. — Vi pratar även om prognoshantering, hur vi tillsammans blir bättre på att samla kunskap som vi kan dra slutsatser från för att samma händelser och följder inte ska ske gång på gång. Tillsammans med ett GPS-system skulle det kunna leda till mycket bra. Det är ett massivt jobb, men det är inte ogörligt och en nödvändighet för att få bukt med de mindre förseningarna på 6—10 minuter. Ännu är det för tidigt att se resultat från TTT-samarbetet i form av förbättrad punktlighet. På vissa sträckor har punktligheten ökat, men på andra ligger den still eller har backat. — Stockholm—Uppsala har en väldigt hög och stabil punktlighet på över 95 procent sedan flera år tillbaka. Stockholm–Katrineholm–Hallsberg och Stockholm—Nyköping— Norrköping går också bra, berättar BrittMarie Olsson. — Vi har nu kommit så långt att vi har aktiviteter inom alla områden. Det räcker inte att putsa där vi står, vi måste jobba mer tillsammans och hitta arbetssätt som vi inte har i dag. Tillsammans för tåg i tid är ett systematiskt, långsiktigt och gemensamt arbete mellan järnvägsbranschens aktörer. Det handlar om att sätta hela järnvägssystemets funktion i fokus och att genom samarbete bidra till att öka punktligheten. Medverkar gör Trafikverket, Jernhusen, Västtrafik, Svensk Kollektivtrafik, Skånetrafiken, Branschföreningen Tågoperatörerna, Stockholms läns landsting och branschföreningen för svensk järnvägsindustri Swedtrain. Hur kan jag påverka punktligheten? Även du som resenär kan påverka att tåg, tunnelbanor och bussar kommer iväg i tid. Tack för att du • är på plats i god tid. Visste du att dörrarna till SJs tåg stängs 30 sekunder innan avgång för att tåget ska avgå i tid? Särskilt från storstäderna är det tajt om plats så det är viktigt att tåget avgår precis i rätt tid för att inte störa andra tåg. • kollar i förväg vilken vagn och plats du har, om du har en reserverad sittplats. Oſta står det på plattformsskyltarna i vilken ordning vagnarna kommer. Gå till den del av plattformen där din vagn beräknas komma in. • inte stressar. Att springa på perronger och plattformar är farligt. Håll aldrig upp dörrar som håller på att stängas – de riskerar att gå sönder med en stor försening som följd. Du riskerar dessutom att skada dig själv allvarligt. • lämnar plats för avstigande innan du kliver på. Ju lättare det är att komma av och på, 8 desto smidigare – och trevligare – för alla. • inte har med dig mer packning än du själv kan bära ombord. • aldrig springer över eller går på eller nära spår. Att gena över ett spår kan bli det sista du gör. Spårspring och obehöriga i spår leder dessutom till många förseningar. Finns det risk för påkörning stoppas tågtrafiken helt. • är beredd när det är dags att gå av. Ju smidigare av- och påstigning, desto kortare uppe håll behöver tåget eller bussen göra. Tryck på knappen för avstigning i god tid innan du ska gå av bussen, för att förhindra tvära inbromsningar. • visar tydligt att du ska åka med bussen. Använd reflex om det är mörkt så att busschauffören ser dig. FOTO: MAGNUS FOND/SJ