Tillsammans i Mälardalen 1
tillsammans | PUNKTLIGHET Så ska tågen gå i tid S
amarbetet Tillsammans för tåg i tid (TTT) samlar järnvägsbranschens aktörer och har som gemensamt mål att öka punktligheten och förbättra trafikinformationen. Arbetet inleddes år 2013 — vad har hänt sedan dess? TiM stämmer av med Britt-Marie Olsson, punktlighetsansvarig på SJ och på halvtid utlånad till TTT. Text: Sofia Hällsten 6 M ålet är att 95 procent av alla lång-, medel- och kortväga tåg ska ankomma till slutstation på utsatt tid med en tolerans på 5 minuter. Målet ska vara uppnått år 2020. Dessutom ska 80 procent av resenärerna vara neutralt inställda eller nöjda med den information och hjälp de fått vid störningar. För att nå målen måste alla i branschen jobba åt samma håll och dela med sig av sin kunskap. Det har nu gått tre år sedan arbetet startade. Persontrafiken i Sverige har stått och stampat på 90,1—90,2 procents punktlighet de senaste 15 åren. Det är så klart inte positivt från resenärernas synvinkel, men utan en mängd förbättringsarbeten hade det inte varit möjligt att bibehålla nivån eftersom trafikökningen