Tillsammans i Mälardalen 1
1. Infrastruktur Här ligger fokus på kontaktledni
ngar, signaler samt spår och växlar som orsakar många förseningstimmar om de går sönder. Genom TTT har Trafikverket kommit igång med en mer proaktiv dialog med operatörerna. — Förarna kommer att rapportera in avvikelser på banans skick till Trafikverkets trafikledning. Vid tydliga indikationer på att något är på väg att gå sönder kan Trafikverket snabbare planera in åtgärder. Infrastrukturbudgeten och Trafikverkets underhållsplan klubbas i dag långt i förväg. Nu öppnar Trafikverket för ett mellanting — tillståndsbaserat underhåll. — Vi kan få bort otroligt många förseningstimmar om vi åtgärdar fel i infrastrukturen innan de blir akuta. 2. 3. samtidigt varit stor de senaste 15 åren, säger Britt-Marie Olsson. I dag är 9 av 10 tåg i tid och planen är att antalet försenade tåg ska halveras på fem år. Merparten av förseningarna ligger på mellan 6 och 10 minuter. Om branschen kan få bort dessa skulle punktligheten för tågen landa på 95 procent. Samtidigt har det för resenärerna stor betydelse om tåget är 6 eller 60 minuter försenat. Därför fokuserar samarbetet även på stora förseningar som får betydande konsekvenser för resenärerna. — Tillsammans har vi ringat in de största grundorsakerna till förseningar och jobbar nu med aktiviteter inom dessa områden. Cirka 80 procent av alla förseningar kan härledas till följande åtta områden: Avgångstid För att tåget ska komma fram i tid är en viktig grundsten att det avgår i tid. TTT fokuserar på depåer där det går många tåg för att hitta ännu mer effektiva arbetssätt. — Här har SJ arbetat med daglig styrning för att effektivisera och förbättra. Avgångspunktligheten från SJs största depå i Hagalund har vid flera tillfällen kommit upp i 100 procent eller strax däromkring. Fordon Fel på ett tåg får ofta konsekvenser för många andra. Det finns många olika typer av fordon och många olika aktörer som konkurrerar med varandra. Nu har TTT kartlagt de vanligaste fordonsfelen och fokus ligger på dessa, samt hur infrastruktur och fordon passar ihop på bästa möjliga sätt. Trasiga spår leder till exempel till trasiga hjul och vice versa. 4. 5. Sena tåg från andra länder Godståg, främst från Tyskland, kommer ofta mycket försenade in i landet. — Tyskland har tidigare inte förstått att det är ett problem eftersom det handlar om gods, men i vårt system kan det leda till stora följdförseningar när godståg hamnar fel i den planerade kanalen. — Nu finns ett samarbete med de nordiska länderna och Tyskland på plats. Det samarbetet har bland annat mynnat ut i att Tyskland nu mäter punktlighet med samma tolerans, +/– 5 minuter, som vi gör. Banarbeten Branschen upplever att de banarbeten som planerats i god tid fungerar bra. Däremot fungerar det sämre med kortsiktigt planerade banarbeten. Tidigare fick operatörerna information om dessa väldigt sent inpå och kunde redan ha sålt biljetter till tåg som sedan inte kunde gå. — Nu är tågoperatörerna med redan i planeringsskedet, vilket leder till bättre och tidigare information till resenärerna och färre tåg som behöver ställas in med kort varsel. 6. 7. Obehöriga i spår Spårspring och obehöriga i spår leder till många förseningar. Om det finns risk för påkörning stoppas tågtrafiken helt. Varje år sker cirka 100 dödsfall i spårområdet. Trafikverket har identifierat platser som är extra utsatta och arbetar med att sätta upp stängsel och kameror på dessa platser. Under hösten kommer Trafikverket och TTT satsa på att få ut information om att det är förbjudet att vistas i spårområdet. Trafik- och resursplanering Detta område går ut på att minska antalet förseningar orsakade av bristande trafik- och resursplanering. Ett steg på vägen är att få en mer flexibel hantering av tågplanen. I dag är det svårt att ändra i tågplanen, det vill säga tidtabellerna för alla tåg på järnvägen, under innevarande år. Det blir därför stelbent och trafik och anslutningar som inte fungerar kan få vänta ett år innan de ändras. Att hitta andra arbetssätt för detta är temat för ett chefsmöte under hösten. 8. Operativ trafikering Att kunna göra bättre prognoser är en av de absolut viktigaste delarna för ökad punktlighet och bättre och tidigare trafikinformation. Trafikverkets trafikledning har i dag inget digitaliserat arbetssätt för att analysera och leda trafiken. Lösningen är GPS-system för tågsystemet i kombination med ett gränssnitt mot Trafikverket som har förmågan att optimera tågtrafiken i realtid. — SJs förare har en app som berättar för dem hur de ska köra för att vara optimalt punktliga och samtidigt köra så resurssnålt och miljövänligt som möjligt. SLs pendeltåg har Pendelkollen, en algoritm som räknar ut följdförseningar. Trafikverket satsar nu > 7 FOTO: PATRIK ENGSTRÖM