Byggnadsarbetaren Välkommen
Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Bilden
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Granskning: Muthärva
Byggnadsarbetaren Granskning: Direktörernas inkoms
tliga
Byggnadsarbetaren Arbetsmiljö
arbetsmiljö den bil som simon eriksson kör i dag
är av 2013 års modell – men saknar whiplashskydd. den enda säkerhetsutrustningen är en krockkudde på förarplatsen. det saknas på passagerarsidan, liksom på sidorna. 60 procent av alla skador vid bilkrockar är whiplashskador. bakifrån och kraschade mot kofångaren. Det ändrade i ett slag 24-årige Dennies liv. Han blev whiplashskadad och har ständiga, skärande smärtor i nacke, bröstrygg och axlar. Han är stel och har ofta huvudvärk, samt är ljud- och ljuskänslig. – Första dagen trodde jag inte att det var så farligt, men sedan trappades värken upp. Också Simon skadades. Han arbetar men känner fortfarande av smärtor och stelhet varje dag. 60 procent av de skador som uppstår vid bilolyckor är just whiplashskador. Men det fanns inget skydd i bilen som Simon och Dennie satt i. – Hade det funnits hade chansen varit större att det gått bra, säger Dennie. Den bil Simon kör i dag är av 2013 års modell. Men inte heller den har whiplashskydd och när vi tittar runt ser vi att den enda säkerhetsutrustningen är en krockkudde på förarplatsen. Det saknas på passagerarsidan, liksom på sidorna. – Man snålar in på säkerheten. Men det är helt fel att snåla in på den, säger Simon Eriksson. Men varför saknas det whiplashskydd och vissa krockkuddar? Frågan går till Bendt Möller Sörensen, inköpschef ”Man snålar in på säkerheten. Men det är helt fel att snåla in på den.” simon eRiksson, vvs-montöR 26 byggnadsarbetaren nr 1 januari 2014 för bilar på Bravida. Företaget har 2 600 servicebilar som man leasar. De är av olika fabrikat och årsmodeller eftersom de byts ut med jämna mellanrum. – Vi beställer det bästa vi kan få från tillverkaren. De nyaste har till exempel antisladdskydd. Men det är tillverkaren som begränsar tillgången på utrustning, enligt Bendt Möller Sörensen. I första hand är det inte en ekonomisk fråga, säkerheten går först. Men samtidigt är det svårt att påverka utbudet hos stora tillverkare som Renault och Peugeot. simon eriksson arbetar men känner fortfarande av smärtor och stelhet efter olyckan med bilen ...
Byggnadsarbetaren Reportage
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Arbetsmarknad
Byggnadsarbetaren Grejer & grepp
Byggnadsarbetaren Test Mössor
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Sista ordet