Byggnadsarbetaren Välkommen
Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Bilden
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Granskning: Muthärva
Byggnadsarbetaren Granskning: Direktörernas inkoms
tliga
Byggnadsarbetaren Arbetsmiljö
Tänk på deT här när du väljer hanTverkarbil ■ Väl
j så många funktioner som möjligt av de nedan. Tänk på att säkerhetsutrustning, som till exempel whiplashskydd, ofta är tillval. √ √ WHiplasHskydd Ett skydd som omfattar hela bilstolen. Det dämpar rörelsen mellan huvud och bröstkorg vid en kollision bakifrån. Stolen i stället för nacken får ta smällen. Detta kan fungera på olika sätt. Antingen sjunker kroppen in djupare i ryggstödet vid en kollision eller så rör sig huvudstödet mot huvudet. antisladd När bilen börjar sladda, kan systemet häva sladden genom att bromsa individuella hjul. Systemet minskar olycksrisken med 20 procent. √ √ √ krockkudde på passagerarplats. sidokrockkuddar (särskilt viktigt i mindre bilar). autobroMs Känner av vad som händer runt bilen. Kommer man för nära en annan bil, bromsar bilen automatiskt om inte föraren agerar. Dennie tycker dock att arbetsgivarna måste ta mer ansvar för säkerheten både nu och på sikt. – Det måste gå att få samma funktioner i våra bilar som i personbilar. Fast redan nu tycker jag att min arbetsgivare ska byta till andra märken, om de vi har inte kan erbjuda bättre tillval av säkerhetsutrustning, säger han. Många hantverkare är omedvetna om riskerna när de kör med jobbets bilar, tror Göran Månsson, representant för Byggnads på Bravida. Han sitter i företagets bilgrupp där man bland annat diskuterar inköpskrav på bilarna. ”De flesta tänker nog inte på att servicebilarna har sämre säkerhet, för de ser stora och säkra ut.” – De flesta tänker nog inte på att servicebilarna har sämre säkerhet, för de ser stora och säkra ut, säger han. FolksaMs undersökning blev en väckarklocka för många. Men Morgan Isacsson, ansvarig för kontrollbesiktningen på Svensk Bilprovning, blev inte förvånad. Han ser en risk att byggnadsarbetare kommer att dö på vägarna helt i onödan, så länge servicebilarna inte håller samma standard som personbilarna. Att teknikutvecklingen gått långsamt då det gäller hantverkarbilar, tror han beror på att tillverkarna vill hålla nere tillverknings- och försäljningskostnaderna. – Pengar styr allt. Jag tycker att byggbranschen ska ta fram en egen branschstandard för upphandling av hantverkarbilar och använda som påtryckning mot tillverkarna, säger han. Dennie kämpar på med sjukgymnastik för att ... och dennie raneryd arbetstränar efter ett halvårs sjukskrivning, men ska snart börja arbeta 25 procent. komma tillbaka till jobbet. Han har fått ge upp bowlingen där han tävlade snäppet under elitnivå. Han och Simon är båda bilfantaster men får ont när de mekar. – Det är tyvärr inte så mycket att göra åt. Jag vet att jag kommer att få leva med min skada, säger han. nr 1 januari 2014 byggnadsarbetaren 27 GöRan månsson, RepResentant föR ByGGnaDs på BRaviDa
Byggnadsarbetaren Reportage
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Arbetsmarknad
Byggnadsarbetaren Grejer & grepp
Byggnadsarbetaren Test Mössor
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Sista ordet