Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
Nya fabriken byggs. 1969. Från 18 kvadratmeter t
ill 22.000 Från 1 man till nära 400 Tänk dig 50 år bakåt i tiden, till 1958. Svartvit TV är ännu en nymodighet. I Sverige råder fortfarande vänstertrafik och ett ögonkast räcker för att känna igen en Volvo, en Saab eller Opel. I Europa har Belgien, Luxemburg, Tyskland, Frankrike, Nederländerna och Italien året innan gått samman i den Europeiska Gemenskapen. Tage Erlander är landsfader i Sverige, Nikita Chrustjev blir premiärminister i Sovjetunionen och USA:s president heter Dwight D. (Ike) Eisenhower. Sverige står värd för det fotbolls-VM där brasilianske Pelé blir lysande stjärna. Inga charterflyg tar ännu svenskar på semester till Medelhavets stränder; camping i tält är en vanlig semesterform. Kurt Blomqvist snickrar på sin första husvagn i det garage som kanske spelat lika stor roll för husvagnsutvecklingen som Björn Borgs garagevägg för tennisen! Berättelsen om hur fabriken och antalet anställda vuxit är ett sätt att följa KABEs sagolika utveckling. Kurt Blomqvists husvagnsprojekt fick en rivstart. De små serier han tillverkade i början såldes direkt. Garaget blev snabbt utbyggt och lika snabbt för trångt. Underleverantörer svarade för tillverkning av ett antal delar men behovet av hjälp på hemmaplan började kännas akut. För att klara den ökade efterfrågan, flyttade Kurt produktionen till en hyrd lokal på 150 m2 redan 1961. Året därpå dubblades ytan. Kurt ville själv kunna ta hand om en större del av produktionen och 1963 anställde han också sin första medarbetare Sören Nilsson, än idag kvar i företaget! Samma år som The Beatles första gången kommer till Sverige och Medicinalstyrelsen godkänner p-piller inviger AB Svensk Bilprovning sin första anläggning för kontrollbesiktning. Vi är framme vid 1964 och hos KABE i Tenhult samsas nu 15 anställda på en produk81 KABE 50 ÅR tionsyta om hela 400 m2 . Bara tre år senare passerade omsättningen fyramiljonersstrecket med 222 sålda vagnar. Fabriksytan svällde till 2.000 m2 och svalde ett 50-tal medarbetare. På en tomt tvärs över gatan inredde KABE ett nytt kontor på imponerande 180 m2 Hot gick hem! Inget tycktes kunna stoppa KABEs tillväxt, men brist på yta skulle kunna bli ett problem, eftersom tomten med den 2.000 m2 stora fabriken redan var helt utbyggd. Visionären Kurt Blomqvist köpte framsynt en rejäl bit mark för kunna skaffa sig växmån. 1969 byggde han en luftig och ljus fabrik i lättbetong på den 25.000 m2 Tenhult. Den totala produktionsytan - de nya 1.500 m2 tillsammans med de 2.000 som redan fanns - blev den största inom hela den europeiska husvagnsindustrin. Årstillverkningen beräknades till 800 enheter och personalstyrkan till 75 man. I anslutning till fabriken uppförde KABE en serviceavdelning och här fanns också företagets första utrustning för test av olika konstruktioner. Den kraftiga expansionen var inte helt problemfri, men saknade heller inte vissa poänger. Som till exempel den gången då kommunalnämndens tillstånd för utbyggnad dröjde litet väl länge. Som sista utväg hotade Kurt med att lämna Tenhult och förberedde flytten till Jönköpings gamla flygfält. Samtidigt släppte han nyheten till lokalpressen som inte var sen att förmedla följande till en större publik: “Den nya, avsevärt förstorade fabriken kommer att sysselsätta 40 % mer folk”. Det satte fart på kommunens tjänstemän som nu godkände den nya planritningen. Hotet gick hem. . stora tomten i ett nytt industriområde i