Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
“Leveransavdelningen” bakom den blomqvistska vill
an. Skärmtaket byggdes för att ge regnskydd vid slutmonteringen av vagn/chassi. Valfrihet 1958. KABE Komet 250 målades nertill enligt kundens önskemål: grön, röd eller blå. Hobbyn blir heltidsjobb Försäljningen av de två första hemmasnickrade husvagnarna gav mersmak och Kurt fortsatte full av optimism på den inslagna vägen: att producera husvagnar på sin fritid. Den första egna semesterresan hade gett användbara erfarenheter som kom väl till pass i det fortsatta byggandet och redan samma höst började Kurt sin första serie om åtta vagnar, som skulle vara leveransklara till säsongen 1960. Materialet till vagnarna kunde han köpa tack vare ett lån från sin mor som räckte över 5.000 kronor med det välmenta rådet att han “inte skulle ta sig vatten över huvudet”. Men mamma skulle inte behöva oroa sig; den kloke sonen hade fortsatt fast och trygg anställning och trots att efterfrågan på hans husvagnar blev långt över förväntan dröjde det fram till 1963 innan han vågade låta sin hobby övergå i heltidsjobb. Vid det laget hade han tillsammans med hjälp av några medarbetare och externa leverantörer byggt 161 husvagnar. Han hade 12 KABE 50 ÅR lämnat sitt utbyggda garage, hunnit växa ur en hyrd yta på 150 m2 och flyttade nu in tillverkningen i 300 m2 nya lokaler. Men inte nog med det. Det utbredda amatörsnickrandet av husvagnar runtom i landet innebar stor och växande efterfrågan på material och komponenter plus allehanda praktiska ting för en allt större och mer krävande grupp husvagnsägare. Kurt med sitt affärssinne såg möjligheterna att göra pengar på försäljning av tillbehör. Startskottet hade gått till den grossistverksamhet som skulle bli KABEs andra ben. Helt lätt var det ändå inte att lämna en lovande karriär. Men avskedsorden från chefen gav råg i ryggen. “Vilken djävla idiot du är” sade min chef Faxén när jag sa upp mig, berättar Kurt. “Men,” fortsatte Faxén, “det är skönt att det fortfarande finns sådana som du här i Sverige!” Inredningen i förstavagnen KABE Komet 250 var avancerad efter dåtidens mått med både gasolkök och gasoldriven värmekamin.