Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
FÖRSÄLJNINGSUTVECKLING Annonsbild med KABE Safir
från 1979. Det medvetna valet av bil och miljö skulle förstärka KABEs egen kvalitetsimage. Den brittiske biltillverkaren hade dock - med all rätt - klara synpunkter på användningen av deras varumärke och namn i reklamen. En liten uppstickare blir bästsäljare! Pris och kvalitet KABE med sina egna högt ställda kvalitetskrav blev tidigt känt som ett dyrt märke, synonymt med stora och välutrustade vagnar. Lanseringen av KABE som “husvagnarnas Rolls Royce” år 1979 förstärkte den bild man själv redan skapat genom slogans som: den rullande tvårummaren (Smaragd Normal och Diplomat 1967), vagnen för den stora familjen (Briljant 1968), husvagnen för den som föredrar något extra (Diamant 1970), vagnen för den verkligt kräsna husvagnsfamiljen (Diamant 1973), vagnen för alla årstider (1977 års reklam som betonade kvalitet). Priset på KABE-vagnarna har speglat kvalitén och kvalitet är inget som KABE velat göra avkall på. Att hela vagnsserier många gånger varit slutsålda redan innan de nått återförsäljarna har varit bevis nog på att kvalitet lönar sig. En allvarlig incident från KABEs barndom har präglat företagets inställning till kvalitet och kundservice: Idag säljs KABE enbart av fristående återförsäljare i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Belgien, Schweiz, Nederländerna och Tyskland. 57 KABE 50 ÅR Kurt är känd för sin noggrannhet med detaljer, men under den första stressiga tiden som husvagnstillverkare fanns inte alltid tid att kontrollera varje del Kurt Blomqvists första husvagnar sålde sig själva. Kunderna fanns geografiskt nära och efterfrågan var betydligt större än han vågat hoppas. 1961 - redan innan han på allvar inlett sin karriär som husvagnsfabrikant - låg KABE med 31 registrerade vagnar som nummer fyra i säljstatistiken. Visserligen långt efter marknadsledaren SMV (282 vagnar), tvåan Sprite (124) och trean Myrby (122) - men ändå… KABE fanns med på kartan. Till en början sålde Kurt själv de vagnar han konstruerade och byggde - 52 exemplar 1962 och 69 vagnar år 1963. Med ökad produktion följde ökat säljansvar och han insåg givetvis att han måste få hjälp med säljandet. Lösningen blev först återförsäljare och senare också egna försäljningskontor - det första i Stockholm 1968. Sedan gick det fort. Inom loppet av några år hade säljkapaciteten ökat till 25 återförsäljare runtom i landet och försäljningskontor fanns nu också i Göteborg och Linköping.