Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
Med Seacamp förverkligade KABE den fascinerande
kombinationen båt/husvagn. Husvagn och båt i ett Kurt Blomqvist kunde redan i sin första utställningshall i Tenhult visa upp en liten specialvagn. Underdelen var en transportkärra. Överdelen fungerade som båt, men med tältet upprest även som sovrum. Kombinationen båt/husvagn fascinerade och på våren 1968 kunde han så presentera Husvagnsbåten med KABE-namnet i jättebokstäver. Ekipaget väckte berättigat uppseende och bland alla pressklipp hittar vi från GöteborgsTidningen den 10 mars 1968: “Husvagnsbåten finns förstås bara i modell, men sommaren 1969 beräknas den tas i bruk. Det är smålandsföretaget KABE i Tenhult som står för den fantastiska idén. Tröttnar man på vägarnas damm, ställer man bilen på en skogsväg och lägger ut med husvagnen på sjön!” Seacamp blev nästa marina projekt. KABE stal showen med sin trailerbara husbåt i aluminium på Elmias 49 KABE 50 ÅR Nordiska Husvagnsmässa 1985. Komplett med trailer och en 60 hk Yamaha utombordsmotor skulle priset ligga strax under 150.000 kronor. Båten, som var en ren prototyp, kunde göra 20 knop, och fyra personer skulle kunna bo bekvämt ombord. Skrovet kom från en båttillverkare i Eket, söder om Örkelljunga; överbyggnad och inredning från KABE. Konstruktionen påstods ha god sjövärdighet, trots att man bara hunnit med en kortare provtur på Tenhultasjön… Men senare provkörningar på Vättern - med vattenskidåkare - bekräftade sanningshalten. Projektet möttes med stor skepsis, men Kurt fortsatte att utveckla idén och 1989 kom en vidareutvecklad Seacamp. Akterut på den sex meter långa farkosten fanns en veranda som om vintern kunde byggas in och fungera som “vinterförtält”.