Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
KABE över granngränserna Ett första försök med ex
port till Norge 1968 stupade på grund av bristande kapacitet vid husvagnsfabriken. 1971 blev i stället det år då KABE på allvar gick in för att hitta nya marknader. Först ut blev Norge och Danmark där KABE samarbetade med danskägda Globe Caravans, som även hade engelskbyggda vagnar på programmet. Försäljningen i Norge tog fart. Det gick till och med så bra att KABE satte upp ett eget försäljningsbolag i landet. Sänkt totalvikt var ett önskemål från Norge där bilarna ännu i slutet på 80-talet ofta var mindre än i Sverige. KABE anpassade produkten genom lanseringen av Safir 590 på enkelaxel. Men det fanns också norska köpare med extravaganta önskemål. 1983 fick KABE beställning på en förlängd Diamant - 652 cm; vagnen kostade 115.000 kronor med dåtidens stora nyhet inbakad i priset: en mikrovågsugn. I Danmark var det trögt. KABE gjorde en ny ansträngning med tre återförsäljare 1978. I Finland var konsumenterna redan bortskämda med sina inhemska högkvalitativa vagnar, men det hindrade inte att KABE såg potentialen även här. Kruxet var höga importtullar som skydd för den inhemska industrin. KABE gjorde det enda raka, startade egen tillverkning i Finland 1975 under namnet KAFI (KABE i Finland). Bolaget såldes senare till konkurrenten Solifer och man återgick till att exportera från Sverige. Med de nya svenska breddbestämmelserna från 1981 blev det tillåtet med 230 cm breda fordon. För den finska 62 KABE 50 ÅR marknaden där gränsen gick vid 220 blev det nödvändigt med specialmodeller. Försäljningen gick bra i både Norge och Finland. Inför säsongen 1986 räknade KABE med en produktionsökning på 10-15% just tack vare den ökade exporten till våra nordiska grannar. Europa lockar Sverige stod utanför den Europeiska Gemenskapen men 1987 tog KABE icke desto mindre ett stort beslut - Europa skulle erövras! KABE Caravan BV etablerades i Amsterdam och härifrån skulle KABEs vagnar nu marknadsföras i Mellaneuropa. Den stora och tuffa tyska marknaden stod högt på listan men det dröjde till 1991 innan KABE på allvar försökte ta sig in här. - Vi var medvetna om att våra priser låg högt över de tyska tillverkarnas, erkänner Kurt, så några större antal räknade vi inte med att få exportera. Och att göra en enklare “exportversion” skulle strida helt mot våra principer. Litet tummade KABE ändå på sina principer, när man med Stjärnserien som vapen skulle slå sig fram i Tyskland, där nu konkurrenterna Cabby och Solifer också etablerat sig. Serien skilde sig från KABEs övriga genom en något lägre utrustningsnivå och något tunnare isolering. Alla reglar var också av trä och vagnarna något smalare. Det gick med exportsatsningen till Europa, så som det brukade gå för KABE: bra! 1994 fungerade exporten till Nederländerna utmärkt och KABE började bli ett namn på den tyska marknaden.