Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
med 220 V eller gasol. Vagnarna får ny elektrisk
kontrollpanel. KABE har 40 återförsäljare över hela Sverige och fem egna försäljningsställen. 1 333 nya KABE-vagnar säljs - en tredjeplats i registreringsstatistiken. 1978 KABE introduceras på den danska marknaden, via tre återförsäljare. Ny snickerifabrik på 2.500 m2 . Total produktionsyta: 16.500 m2 Antal anställda: runt 150. 1979 Nya tonade Bonocar-fönster införs. De Luxe-versionerna hade inredning i valnöt - övriga fortsatt i ek. Bilstereo med kassettspelare ingår i utrustningen. Smaragd blir den mest köpta enskilda modellen i Sverige. Betydande tillverkning av specialvagnar, bland annat en “ökenvagn” med luftkonditionering. KABE säljer finska bolaget KAFI. 1980 Flera de Luxe-versioner tillkommer och Diamant återintroduceras - nu med två entrédörrar. Torkskåp i samtliga modeller. Branschen vänder nedåt, men KABE ökar med 1,8 %, samtidigt som de båda marknadsledarna tappar 39,5 respektive 12 %! 1981 Nya breddbestämmelser. KABE skapar vagn i full bredd, Grand de Luxe - 230 cm. Minstingen Topas, återintroduceras efter tio års frånvaro. Ett större markområde intill fabriken inköps för att, i första hand, användas som . lagringsplats. Produktionsareal: 22.000 m2 . Antal anställda: över 150 personer. Årsomsättning: över 45 miljoner kronor. 1.472 sålda enheter och en andraplats i registreringsstatistiken. 1982 Ingen efterfrågan på billiga, smala vagnar. KABE satsar helt på breda vagnar och toppar registreringsstatistiken. Prototypen till en helt ny Diamant - med rak bakgavel - presenteras, liksom en villavagn för drygt 100 000 kronor. KABE tror att husbilar har framtiden för sig. Koncernen omsätter 106,3 miljoner kronor. Med 1.554 inregistrerade vagnar toppar man försäljningsstatistiken! 1983 KABE introduceras på börsens nyinrättade OTC-lista. Intresset är stort, inte minst bland de anställda. Första egna husbilen, framtagen i samarbete med Volvo, presenteras. En förlängd Diamant, 6,52 m, säljs till Norge för ca 115.000 kronor - mikrovågsugn ingick i priset. 1984 Datatekniken slår igenom på allvar i arbetet med utveckling och konstruktion. Ett nytt höglager med plats för 2500 lastpallar tas i bruk för reservdelar och tillbehör. KABE Sommarland invigs. En fifth wheeler - påhängsvagn för campingbruk enligt amerikansk förebild - visas. 1985 KABE börjar bygga karosser enligt sandwichmetoden, vilket gör vagnarna lättare. Gasolutrymmet integreras i karossen. På höstens mässa presenteras “husvagnsbåten” - Seacamp. KABE köper finmekanikföretaget Rationella Maskiner AB i Vetlanda. KABE fortsätter att toppa den svenska registreringsstatistiken, 20 personer nyanställs och den totala arbetsstyrkan uppgår nu till nära 200 personer. 1986 Ökad export till Norge och Finland. Lång väntelista på vissa modeller kräver rationalisering av produktionen varför KABE skär ner på modellsortimentet. Första beställningen av vagn med separat sovrum och två fasta långbäddar. KABE köper Bolinbåt AB i Nyland och ändrar namnet till Bolin Plast AB - tillverkare av manskapsvagnar i plast. Omsättningen stiger till 186,7 miljoner kronor. KABE toppar registreringsstatistiken för femte året i rad. 1987 En helt ny KABE-generation presenteras. Även taket är nu i sandwich. Vattenburen golvvärme introduceras. Myggnät och rullgardin integreras i fönsterkarmen. Provkörningar i samarbete med Volvo leder till ännu bättre vägegenskaper. Tillbehör och förtält förs över i ett separat bolag - KAMA Fritid. KABE förvärvar samtliga aktier i engelska Fleetwood Caravan Ltd och bildar KABE Caravan BV i Amsterdam. 305 anställda i hela koncernen. 1.732 nya KABE-vagnar registreras i Sverige. 1988 KABE presenterar engelsktillverkade Crystal i Sverige. På de svenskbyggda KABEvagnarna ändras takkonstruktionen - inga skruvar på ovansidan - för att ytterligare minimera eventuella framtida fuktproblem. XL-modellerna har golvvärme som standard; kostar cirka 5.000 kronor extra till övriga. Kurt Blomqvist tilldelades Albert Bonniers hederspris som “Årets Företagare” i Dagens Industris tävling. 1989 Nytt tvättrum med helgjuten skåpvägg, uppfällbart tvättställ och förberett för montering av Thetfords kassettoalett. En ny variant på temat båt/husvagn presenteras. Samarbete inleds med italienska husbilstillverkaren Laika. KABE köper Tarketts lokaler, f.d. mattfabrik. Total tillverkning ca 2.000 vagnar; trea i den svenska statistiken med 1.603 registrerade. Ändå ett ekonomiskt dåligt år. 1990 Reglar av högdensitetsplast ersätter alla träreglar på utsatta ställen. Golvvärmesystemet blir standard i nästan samtliga modeller. KABEs företag Bolin Plast AB byter namn till KABE Hus AB. KABEs vagnar säljs nu via 39 återförsäljare i Sverige och tre egna försäljningskontor. Men 1990 är ett dåligt år för hela branschen, och KABE tvingas varsla ett 20-tal anställda om uppsägning. 1991 Royal-serien presenteras som “Kungen bland husvagnar” och får gott mottagande. 86 KABE 50 ÅR