Kurt Blomqvist och KABE - 50 år med husvagn 1
Produktion, antal husvagnar 1958 8 Omsättning kon
cernen (TKR) 30 Fabriksyta i kvadratmeter Antal anställda 18 0 1963 69 382 300 1 1968 240 5.000 2.000 20 1972 600 11.000 6.000 90 1980 1.472 45.000 10.200 150 1986 1.450 186.700 13.500 200 1992 540 224.000 16.300 40 2006 2.400 1.229.000 30.000 425 1957 Kurt Blomqvist börjar, som fritidssyssla att sälja engelska Sprite-vagnar intill en bensinstation i Jönköping. 1958 Kurt Blomqvist bygger sin första husvagn inför familjens semester. En granne köper vagnen, men Kurt hinner bygga en till, som färdigställs under semesterresan. Även denna vagn säljs senare. 1959 Kurt har fått blodad tand och lånar 5.000 kronor av sin mor för inköp av material till sina 8 första Komet 250. 1960 Utbudet utökas med den tre meter långa Komet 280 som får fyra öppningsbara fönster och taklucka. Pris: 4.600 kronor; Komet 250 säljs för oförändrade 3.800 kr. 1961 Kurt hyr en lokal på 150 kvadratmeter för att klara den ökade efterfrågan. I statistiken hamnar KABE på fjärde plats, med 31 registrerade vagnar. 1962 Vagnarna kläs utvändigt med aluminium i stället för masonit. KABE flyttar till 300 m2 fabriksyta i Tenhult. Blir generalagent för tyska Truma värmeelement. 1963 4 m långa Briljant presenteras. Kurt Blomqvist slutar sin anställning vid Flygförvaltningen och blir husvagnsfabrikör på heltid. 1964 KABEs vagnar får stötdämpare som standard. Bromsar på Komet 280 och Briljant. Sveriges första husvagnstest - av Komet 280 de Luxe - presenteras i tidningen Motor och får högt betyg. KABE har 15 anställda och disponerar 400 m2 fabriksyta. 1965 Mot pristillägg på 490 kronor levereras KABEs vagnar med dubbelfönster. KABE på tionde plats i statistiken med 153 av totalt 5.650 registrerade vagnar. 1966 KABE presenterar första långbäddsvagnen - Briljant. Alla vagnar utrustas med gasoldrivet värmesystem, invändig belysning, 25 liters vattentank och en fylld 11-kilos gasolflaska. Mycket som konkurrenterna inte hade. 1967 Smaragd Normal och Diplomat presenteras som rullande tvårummare. KABE blir generalagent för danska Isabella förtält och Kurt Blomqvist lobbar för höjd hastighetsgräns för husvagnar genom erbjudande till kommunikationsminister Olof Palme. Fabriken är nu på 2.000 m2 ; kontoret på 180 m2 passerar 4 miljonersstrecket. 1968 Många nya modeller. Komet 280 utgår och ersätts av Topas och Rubin. Briljant ökar i längd. Alla, utom Topas, får bromsar. Kabes motto blir “Alltid steget före”. Eget försäljningskontor i Stockholm. Återförsäljarnätet växer. . Omsättningen KABE presenterar modell på Husvagnsbåt på mässa i Göteborg. 1969 Vattenburen centralvärme införs för jämnare värme. KABE köper en 25.000 m2 lingsavdelning. 1970 Vagnarna produceras nu enligt modulprincipen - grunden för dagens FlexLine-system. Den stora nyheten är en helt ny toppmodell; Diamant. Den numera klassiska, röda Kabedekoren syns för första gången. 1971 Nya mjuka innertak av vävplast introduceras. Golv och entrédörr tillverkas enligt sandwichprincipen. Till “Ohoj-utställningen” i Stockholm, har KABE tagit fram världens första husvagn med två våningar. Storsatsning på norska marknaden. KABE gör ett försök att introducera engelska vagnar i Sverige. 1972 Polyuretanskum med bättre isoleringsegenskaper och ännu mindre fuktupptagning införs som isoleringsmaterial i golven. Fabriken byggs ut till totalt 6 000 m2 . Årsproduktion: 600 husvagnar Omsättning: dryga 11 miljoner kronor. Antal anställda: ett 90-tal. 1973 Toppmodellen, Diamant breddas till 225 centimeter och främre delen av taket höjs. stor tomt i ett nytt industriområde i Tenhult. Bygger 1.500 m2 fabrik med service-, test- och utveckLängst bak och över hela vagnens bredd finns hygienavdelningen med separat duschkabin! “Slöseri med utrymme”, tyckte många då. 1974 Detaljförbättringarnas år - gasolkoffert, chassi och bromsar utvecklas. Luftburna Trumavärmen ersätts helt av vattenburen centralvärme. Den röda dekorranden breddas. KABE startar försäljningsbolag i Norge. Mer än 1.000 vagnar tillverkas; i statistiken ligger KABE på fjärde plats. 1975 Fast vattentank med utvändig påfyllning introduceras. Varmvatten blir standard i de större modellerna, avloppsledningarna kopplas samman, och avloppet förbereds för anslutning till spillvattenlunga. Fabriksarealen är nu 9.000 m2 . Årsproduktion: 1.500 enheter. För att ta sig in på den finska marknaden grundas KAFI (en förkortning för KABE i Finland); fabrik byggs i Teuva. 1976 Ett “teknikrum” - ett utrymme lätt åtkomligt via en servicelucka i tvättrummet - introduceras. Investmentbolaget Eken - dotterbolag till Sparbanken - köper 25 % av aktierna i KABE. Resterande 75 % förblir i familjen Blomqvists ägo. 1977 Ett lättare, starkare och mer reparationsvänligt chassi introduceras. Nya kylskåp kan drivas med 12 V från bilen under färd - förutom KABE 50 ÅR 85