Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera ONAGAWA STATION
Lera RADISSON BLU PROJEKT: RADISSON BLU KERAMISKT
UTIFRÅN OCH IN Keramiken är ständigt närvarande i det nya Radisson Blu-hotellet i Helsingborg. Materialet spelar en central roll både i den funktionella exteriören och som historisk referens i inredningen. Text HEDVIG ANDERSSON Bild RADISSON BLU met i anslutning till byggnaden. Att man valde att använda granitkeramik i fasaden hade flera skäl. – Tanken var först att vi skulle använda marmor, men det fick inte plats i budgeten så vi började titta på alternativ. Vi testade skiffer men det uppfyllde inte kraven för frostsäkerhet. Det är ett utsatt klimat vi har här vid havet och till slut valde vi granitkeramik. Jag jobbar gärna med naturmaterial, säger Anders Blomqvist, arkitekt på Horisont. Förutom att fasaden passar bra in bland de många stenfasaderna i omgivningen är den självventilerande. Detta eftersom man lagt en luftspalt bakom plattorna. Luftspalten låter vatten som kommer in genom de öppna fogarna torka, och skapar samtidigt ytterligare ett isolerande lager. På sommaren ger luftspalten en något kylande effekt. – Vi får en något säkrare konstruktion eftersom D PROJ EKTFAKTA PROJEKT: Park Inn Helsingborg ARKITEKTER: Horisont Arkitekter och Doos Arkitekter ÅRTAL: 2015 OMFATTNING: 11 200 m2 16 et nya hotellet i Helsingborg är ett samarbete mellan arkitektkontoren Horisont och Doos. Horisont arkitekter står bakom byggnadens struktur och exteriör, inklusive den självventilerande granitkeramikfasad som pryder byggnadens sockelvåning. Interiören är signerad Doos Arkitekter och även här utgör keramiken ett centralt inslag. Hotellet spelar en viktig roll för staden eftersom det länkar ihop norra och södra Helsingborg och bidrar till att aktivera stadsrumvatten alltid tenderar att leta sig in. Fuktspärren ligger sedan i den isolerande väggens yttersida, fortsätter Anders Blomqvist. Byggnaden ska vara välkomnande. Entrén består av stora glaspartier och förhoppningen är att hotellet ska bidra till ett livligare stadsrum. Fönstersättningen återspeglar en flytande rumssammansättning. Det inre speglas i det yttre. – Sockelvåningens livfulla material ger en taktil känsla i relation till gatan och den fria fönstersättningen speglar byggnadens flytande rumssammanhang och skapar kontakt med byggnadens inre utifrån. Hotellet aktiverar gaturummen runt omkring, forsätter Anders Blomqvist. LERA #4 2015
Lera PERSONPORTRÄTT
Lera TRENDSPANING
Lera A HOUSE FOR ESSEX
Lera FORM & TEKNIK
Lera ÄSTAD VINGÅRD
Lera HEXAGONEN
Lera KAKELDETALJEN
Lera ESSAOUIRA
Lera KRÖNIKA