Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera ONAGAWA STATION
Lera RADISSON BLU
Lera PERSONPORTRÄTT
Lera TRENDSPANING
Lera A HOUSE FOR ESSEX
PROJEKT: A HOUSE FOR ESSEX U A House for Essex på
landsbygden öster om London. Höger:U Charles Holland och Grayson Perry. EInteriören är minst lika storslagen som exteriören. I PROJ EKTFAKTA PROJEKT: A House for Essex PLATS: Essex ÅRTAL: 2015 ARKITEKTER: FAT Architecture KONSTNÄRLIG UTSMYCKNING: Grayson Perry OMFATTNING: 190 m2 30 Essex öster om London, där staden, det urbana och det industriella möter landsbygden och Nordsjön, ligger ett hus som inte lämnar någon oberörd. Det är arkitekterna på FAT Architecture som tillsammans med den excentriske konstnären Grayson Perry bjuder på en sällan skådad keramisk uppvisning. Som ett sagohus med en rikt utsmyckad keramikfasad, ett kök med kakelklädda, smaragdgröna väggar och ett badrum helt i mosaik ligger den spektakulära volymen, alldeles för sig själv med utsikt över havet, på en grönskande sluttning. – Det är en byggnad som kräver en åsikt. Det går inte att tycka ingenting, skrattar arkitekten Charles Holland som tillsammans med konstnären Grayson Perry varit ansvarig för projektet. Byggnaden hämtar delvis sin struktur från traditionella kapell, och de religiösa referenserna är ständigt närvarande – dock i sekulär tappning. – Huset ska vara som ett sekulärt kapell. Vi har byggt upp huset kring den fiktiva historien om en kvinna vid namn Julie Cope, vi ser henne som ett modernt, och sekulärt, helgon, förklarar Charles Holland. Det fiktiva helgonet Julie Cope är född och bosatt i Essex och mor till flera barn, tills den dag hon omkommer i en olycka med en pizzabudsmoped. – Hon representerar gemene kvinna här i Essex, och i huset berättar vi hennes historia, som slutar tragiskt men som också är fylld av mycket glädje, fortsätter Charles Holland. Strukturen är indelad i fyra volymer, som likt en omvänd rysk docka växer ju längre in i byggnaden man kommer. – De fyra volymerna är dels en lösning på att marken sluttar, men det handlar också om att låta kapell och hem mötas. Det är inte helt ovanligt historiskt att man kombinerade en religiös bostad med ett hem åt den som skötte om den. Vi tittade bland annat på ryska statskyrkor där man ofta kombinerade den religiösa byggnaden med en bostad och liknande lösningar här i England, berättar Charles Holland. Beställaren är den brittiska organisationen Living LERA #4 2015
Lera FORM & TEKNIK
Lera ÄSTAD VINGÅRD
Lera HEXAGONEN
Lera KAKELDETALJEN
Lera ESSAOUIRA
Lera KRÖNIKA