Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera ONAGAWA STATION
Lera RADISSON BLU
Lera PERSONPORTRÄTT
UEtt verk ur serien Nödskott och Hembesök från 19
99. QKeramikskulpturen Grävlingen som hade allt. E En av Ernst Billgrens stora mosaikskulpturer. ERNST VÄLJER TRE PROJEKT I KERAMIK Grävlingen som hade allt. Bemålat assemblage av stengods från Gustavsbergs keramikstudio, 2010. Nödskott och hembesök. En serie glaserade keramikskulpturer som ställdes ut på Lunds konsthall 1999. De stora mosaikskulpturerna. Ett antal verk från 1990-talet som innehåller en stor del keramisk mosaik, bland annat japansk glaserad mosaik från 1960-talet. i grupper som diskuterar hur konstnärer ska skapa sig ett varumärke. Det tycker de är utmärkt, för då behövs inga stipendier och bidrag längre. Han avfärdar att namnbytet skulle vara någon form av PR-kupp.. – Det finns inget positivt i att väcka uppmärksamhet. En författare som inte gett en intervju på 30 år är ju enormt eftertraktad av journalisterna, medan den som vill prata med journalister inte är intressant alls. Är det någon form av självförakt hos er, att ni inte vill prata med dem som vill prata med er? undrar han. Samtidigt medger han att media har en viktig roll för konsten och konstnärer. – Många verk sker ju i media. Det finns lera, sten, färg och så finns det media. Se på personer som Anna Odell, hennes verk sker enbart i media. Hur hans konst tas emot, eller varför, har han ingen aning om, fortsätter han. – Jag fattar aldrig vad min publik tänker. När jag gav ut boken Vad är konst och 100 andra jätteviktiga frågor skrev en kille till mig och sa att han hade sagt upp sig och skulle börja ett nytt liv, vad hade han läst? utbrister Ernst och fortsätter: Jag hörde också om en psykiskt sjuk flicka som låg och höll krampaktigt i en bild av min målning Saknad räv. Jag vet inte vad den betydde för henne. ”Att arbeta med keramik är ju att ägna sig åt ett hantverk. Även om hantverk kan vara nyskapande, är det också något som kräver kunskap.” ERNST BILLGREN LERA #4 2015 Några fler rävar lär det dock inte bli på ett tag. Förutom att byta namn och flytta in i ny ateljé har Ernst Billgren nyligen köpt sitt första staffli. Inför sin senaste utställning stängde han också av internet för att undvika influenser utifrån. – De flesta bilder vi ser är ju en parafras på andra bilder. Mina verk ser annorlunda ut nu. Jag har ett annat sätt att måla som exempelvis är mycket mer småskaligt. I mina senaste verk målade jag med spikar för att det inte fanns så små penslar. INOM KERAMIK, ett material som Ernst Billgren arbetat mycket med, menar han först att han inte haft någon särskild betydelse, men ändrar sig sedan. Även här tror han att han bidragit till att luckra upp normerna en aning. – Jag kan tänka mig att jag bidragit med något liknande här, en ökad frihet. Jag tror att det var lite striktare även inom keramik tidigare. I allmänhet har jag nog skapat lite förvirring. Han tilltalas av keramikens unika egenskaper. – Att arbeta med keramik är ju att ägna sig åt ett hantverk. Även om hantverk kan vara nyskapande, är det också något som kräver kunskap. Och för att få kunskap måste man stanna på samma plats länge. Med lera, precis som med måleri, kliver man in i en lång tradition, menar han. – Man kommunicerar många tusen år bakåt i tiden. Det är inspirerande. Sedan är det ju roligt med ett material där det händer saker. Det händer i glasyren och i formerna. Ett rött streck när man målar sitter där det sitter. När man arbetar med lera handlar resultatet om processer av värme och kemikalier. 23
Lera TRENDSPANING
Lera A HOUSE FOR ESSEX
Lera FORM & TEKNIK
Lera ÄSTAD VINGÅRD
Lera HEXAGONEN
Lera KAKELDETALJEN
Lera ESSAOUIRA
Lera KRÖNIKA