AMES 1
MEDIA, REKLAM & PR Återbrukets skylt av återbruka
t material blev årets skylt i branschens omröstning. Sveriges och Europas största golftidning har fått en ny chefredaktör i Eric Franzén. LJUS FRAMTID FÖR LJUSREKLAM TROTS PANDEMIUTMANINGAR TEXT: MARTINA NYHLIN FOTO: ANDERS BOBERG Hållbarhet, pandemitider och bygglov - det är tre viktiga ämnen för ljusreklambranschen. Men trots att pandemin fått verksamheten att svaja verkar reklamskyltens ställning vara ohotad. –Många tycker att skyltar tillför enormt mycket till stadsmiljön. Tänk bara på Stomatol-skylten i Stockholm. Och företag som har råd och lyckas skapa bra skyltar får väldigt stor framgång, säger Mikael Castanius, vd för Ljusreklamförbundet. En bra skylt är ovärdelig för de flesta företag. Förutom att skylten leder kunder rätt och tydliggör företagets placering är skylten en möjlighet att lyfta fram ett varumärke och skapa en stämning kring företaget. Att som restaurang eller butik ha rätt skylt kan vara ett sätt att locka rätt kundgrupp och Sveriges skylttillverkare har normalt mycket att göra med att tillverka deras skyltar. En viktig fråga för Ljusreklamförbundet är därför att förenkla processen för att få bygglov för skyltar. –Där är vi bekymrade och det har blivit värre under pandemin. Det tar väldigt lång tid att få tillstånd, och tillstånds32 processer är ganska obehagliga att vänta på. Vilken kommun du tillhör blir en konkurrensfördel eller konkurrensnackdel eftersom väldigt många kommuner inte håller de tider de säger och inte lämnar besked inom tre veckor. Det är otroligt frustrerande. Det ska inte vara så att kommunen spelar roll, säger Mikael Castanius. Pandemin har också försvårat för många företag eftersom många restauranger och företag fått färre kunder vilket ofta lett till att skyltinvesteringar stoppats. Men en del företag har förstås kunnat satsa ändå. – Det senaste året har varit en jobbig period men det har tillkommit ett antal medlemsföretag, så det satsas också. Vi ser också nya koncept där man utvecklar skyltningen med ny teknik, säger Mikael Castanius. Att många företag som tillverkar ljusreklam också kunnat erbjuda hela uteserveringskoncept har också visat sig fungera bra i pandemitider. – Att kunna leasa hela uteserveringen med möbler och allt tillsammans med skyltarna har varit guld eftersom företagen inte behövt dra på sig några kostnader i dessa tider, menar Mikael Castanius, som tror att den här typen av koncept är framtiden. ® ERIC FRANZÉN ÄR NY CHEFREDAKTÖR PÅ SVENSK GOLF FOTO: MICKAEL TANNUS Sveriges och Europas största golftidning har fått en ny chefredaktör. I början av januari tog Eric Franzén över redaktionsrodret på anrika Svensk Golf. Svensk Golf är Europas största prenumererade, tillika världens näst äldsta ännu utgivna, golfmagasin. Första numret gavs ut 1946 och genom åren har Svensk Golf letts av legendariska golfprofiler som Göran Zachrisson, Anders Janson och Anders Nordlund. Sedan 2017 har chefredaktörsrollen axlats av Oscar Åsgård och nu är det alltså dags för Eric Franzén att ta över stafettpinnen. – Att få vidareutveckla och förvalta ett av de absolut ledande varumärkena för golf i Sverige är en spännande utmaning som jag verkligen ser fram mot. Vår tydliga ledstjärna är precis som tidigare att producera starkt innehåll om golf i Sverige och övriga världen, som tydligt ska andas av den djupa passion som vi själva på redaktionen har för spelet golf, säger Eric Franzén. Eric Franzén har en lång och gedigen bakgrund inom svensk golfmedia, både print och digitalt. Han har tidigare varit webbansvarig för Svenska Golfförbundets portal golf.se samt chefredaktör för golfmagasinet Golf Digest. Som mångårig medarbetare på Svensk Golf-redaktionen, senast i rollen som redaktionschef, är Eric dessutom välbekant för läsarna. – Vi är väldigt glada över att Eric Franzén tackat ja till att bli Svensk Golfs nya chefredaktör. Förutom expertkunskaper i ämnet och ett stort nätverk i branschen har Eric en gedigen journalistisk kompetens vilket borgar för kvalitetssäkring och utveckling av varumärket i alla dess kanaler. Med Eric som chefredaktör kommer Svensk Golf att fortsätta att stärka sin position på marknaden och inspirera Sveriges golfare till ännu bättre golf, säger Estelle Ejdeholm, Publisher på Story House Egmont. Svensk Golf är Sveriges mest lästa golftidning och tar upp det mesta av det bästa inom golfsporten, alltifrån instruktionstips, utrustningstester och reportage från svenska och utländska golfbanor, till exklusiva möten med golfstjärnor samt prestigefyllda rankningar och utmärkelser. – Vi står väl rustade och laddade inför ett mycket intressant 2022 där golfen är större och hetare än någonsin tidigare i Sverige. Ett fullmatat år där vi har som ambition att snart presentera nya satsningar som berör alla våra tre huvudsakliga kanaler. Det vill säga tidningen Svensk Golf, webbplatsen svenskgolf. se och vårt utbud av olika golfevent, avslutar Eric Franzén. ®