AMES 1
NÄRINGSLIV I Eskilstuna logistikpark bygger Coop
en helautomatiserad varuterminal. LOGISTIKFASTIGHETSMARKNADEN FORTSÄTTER ATT VÄXA I SNABB TAKT TEXT: ANNIKA WIHLBORG FOTO: PRESSBILD Det råder ingen tvekan om att investeringarna i nya logistikfastigheter förväntas bli rekord höga under 2021 och även under 2022, då ett stort antal spännande fastighets projekt färdigställs. Investerings viljan är stor, inte minst från den internationella investerarmarknaden. Nya logistikområden växer fram runtom i landet och starka underliggande drivkrafter gör att investeringsaptiten ännu inte visar några tecken på att avta. En viktig drivkraft bakom de rekordhöga investeringarna i nya logistikfastigheter är förstås den snabbväxande e-handelssektorn, som ständigt efterfrågar nya, större och mer effektiva logistiklokaler. Under Coronapandemin har även lågprishandeln fått ett rejält uppsving, vilket förstås genererar ett behov av utökade logistikytor. Jula, Rusta och Dollarstore är exempel på tre lågprisaktörer som nu investerar i större logistikytor. De senaste åtta åren står utländska investerare för 61 procent av alla logistikfastighetstransaktioner i Sverige, enligt en genomgång av fastighets rådgivaren Croisette. De senaste två åren har motsvarande siffra legat på hela 80 procent. Lägre hyror ökar de nyproducerade fastigheternas attraktivitet Enligt Erik Wallin, associate director inom industrial & logistics på Colliers, är Norrköping det logistikområde i Sverige som har den största ökningen när det kommer till planerade nyproducerade logistikytor med inflyttning under 2021. I år beräknas 128 000 kvadratmeter fördelat på tre fastigheter tillkomma i Norrköping. – Allt fler investerare tittar på logistikfastigheter och inser att de kan ge en förhållandevis god avkastning. Det i kombination med ett ökat inflöde av kapital och en stark tro på den fundamentala tillväxten och efterfrågan i segmentet har gjort att segmentet blivit ännu mer intressant. Fenomenet att fler centraliserar och konsoliderar sina lager innebär ett ökat behov av nya stora lager. Ytterligare en drivkraft bakom rekordinvesteringarna är att priserna för att bygga nya logistikfastigheter har sjunkit kraftigt, vilket innebär lägre hyror och att allt fler kan välja att flytta in i nyproducerade lager, säger Erik Wallin. Mathem, Rusta, DSV och Jula investerar i nya fastigheter I februari 2021 tog logistikbolaget DSV första spadtaget till sitt nya storskaliga automatiserade logistikcenter i Rosersberg norr om Stockholm. Logistik centralen får en yta på 68 000 kvadratmeter samt 5000 kvadratmeter omlastningsterminal och kontorslokaler. Första kvartalet 2021 flyttade Jula in i sitt utbyggda centrallager i Skara, som då utökats med 37 500 kvadratmeter. Ytterligare en aktör som satsar är MatHem, som bygger en miljöanpassad logistikfastighet på 45 000 kvadratmeter i Farsta söder om Stockholm. Mathems nya anläggning beräknas kunna tas i drift under 2022. I Örebro bygger Logistic Contractor lågpriskedjan Dollarstores nya centrallager på 55 000 kvadratmeter, som beräknas stå klart våren 2021. Ytterligare en lågprisaktör i behov av utökade logistikytor är Rusta, som i maj 2021 invigde en 69 000 kvadratmeter stor utbyggnad av sin distributionscentral i Norrköping. Ica och Coop satsar på högautomatiserade lager Även Ica och Coop har omfattande logistikfastighetsinvesteringar på gång. I det expansiva logistikområdet Brunna i Kungsängen norr om Stockholm bygger Ica ett robotiserat e-handelslager som ska stå klart 2022 och i Eskilstuna logistikpark bygger Coop en helautomatiserad varuterminal. Coops terminal, som invigs under andra halvåret 2024, blir en av Europas största helautomatiserade livsmedelsterminaler, med en yta på 109 000 kvadratmeter. ® 7