Marknad Örebro 1
MARKNAD ÖREBRO MÖTER ANDREAS CARLSON – NY VD PÅ P
ERSSON INNOVATION I KUMLA TEXT: REDAKTIONEN FOTO: ATELJÉ ÄNGGATAN I industriområdet Via i Kumla, granne med Kumlaanstalten, ligger företaget Persson Innovation. Rätt anonyma och till ytan oansenliga men ett gediget framgångsrikt globalt företag med en ljus framtid. Vad företaget tillverkar och står för det ska vi gå igenom från grunden tillsammans med nya vd:n Andreas Carlson. Vi har skrivit det förut här i tidningen. Att det finns så många okända framgångsrika företag som sällan nämns eller som ofta flyger under radarn lokalt i länet. Vi som har en liten redaktion är till vissa delar beroende av tips från läsare och personer som man möter för att hitta och skriva om dessa företag. Persson Innovation är just ett sådant företag som en liten fågel tipsade om med en liten viskning i örat. Det är jag glad över för det blev ett mycket intressant möte. Marknad Örebro har varit i Via Industriområde förut och gjort intervjuer hos både Arbesko och Intrx. Persson Innovation ligger precis intill ena hörnet av Kumlaanstaltens gigantiska säkerhetsområde. En rätt liten fabrik med tillverkning och kontorslokaler. Härifrån skickas all produktion ut i världen av de där små handtagen ni håller i när ni bär hem er bag in box med vin eller kanske en förpackning tvättmedel. Det är fascinerande och spännande. Ny vd hos Persson Innovation är Andreas Carlson som tar emot mig med ett stort leende och massor av energi. Han är mitt inne i rekryteringen av ny medarbetare till den tjänst som försäljnings- och marknadschef som han hade innan förflyttningen. Men han tar sig tid för att berätta om företaget och hans väg till vd-posten. Men först blev det lite fotbollssnack då det visade sig att Andreas tillhörde a-truppen i ÖSK under klubbens mest framgångsrika period i mitten av 1990-talet. Han nådde inte hela vägen fram i stenhård konkurrens och riktade istället in sig på en civil karriär. – Jag har inte en massa universitets- eller högskolepo14 äng utan jag spelade fotboll och min dröm låg där. Det var superkul och jag ville inte så mycket annat än att spela fotboll. När jag till sist märkte att det inte skulle fungera så började jag jobba. Det första jobbet blev ett naturligt steg då Andreas började hos ÖSK Ungdom där han gjorde lite allt möjligt, därefter hamnade han som juniorsäljare hos ett brandskyddsföretag i Örebro. – Där blev jag kvar i 14 år och arbetade mig uppåt till något som hette branch manager. Där byggde jag min karriär kan man säga och det visade sig att jag var duktig på det. Men Andreas började fundera över om han enbart var duktigt på grund av att han kände företaget utan och innan eller om han kunde ta med sig sina kunskaper någon annanstans. – Då fick jag möjlighet att jobba på ett dotterbolag till SAAB i Karlskoga som heter Nobeli. Jag fick tjänsten som affärsområdeschef och tog med mig mina kunskaper in i denna roll och försökte förädla dem för mig själv. Men Karlskoga blev lite för litet och Andreas lockades av att blicka ut mot den internationella marknaden för att se hur man jobbade där. – Nobelis marknad var väldigt lokal och när det dök upp en möjlighet hos Nolato så tog jag den. Där lärde jag mig internationell affärsverksamhet. Du säger internationellt. Vilka marknader var du på då? – Det var mycket Asien, Kina, men även USA en hel del. Det var också det som Persson såg och letade efter, den typen av kompetens som de behövde. De ville få sin försäljning att se lite annorlunda ut. Och nu har jag fått chansen att leda bolaget vilket jag är mycket ödmjuk inför men det är fantastiskt kul. Du säger att Persson sökte din kompetens. Vilka kompetenser menar du då? – Jag kommer från marknadssidan och har varit där hela tiden kan man säga. Försäljning och marknad har varit min karriär. Jag har tidigare haft positioner som affärsområdeschef i stora bolag så det här är mitt första vd-jobb. Men jag har byggt upp försäljningsorganisationer och drivit försäljning på ett strategiskt plan. – Hit kom jag för tre år sedan som försäljningsdirektör med uppdraget då att styra upp vår försäljning så att det gjordes på ett bra sätt. Men samtidigt titta på var marknaden var på väg. Det låter som att du är en byggare av organisationer? – Ja så är det! Det var också det jag tror att styrelsen sökte. Någon som kunde bygga starka team där man jobbar mot samma mål, att visualisera de här målen, så att man inte börjar driva åt alla håll och kanter. – Nu har vi även en rätt ny ledningsgrupp i företaget och vi jobbar väldigt tight med att göra den här förflyttningen och den ledningsgruppen har jag äran att få leda. Så om jag sammanfattar så handlar det nog om att jag har ett starkt fokus på marknad och försäljning men förstår även helheten och det här att kunna bygga organisation, se möjligheterna och ta oss dit. Så långt om Andreas och säljstrategier men vi ska prata om företaget och produkten också. Han går till en hylla i kontoret och plockar fram en handfull förpackningar från olika delar av världen och ställer på bordet framför mig. På varje förpackning så sitter ett litet handtag som tidigare var av plast men som numer är något helt annat. Ett handtag där Persson Innovation är marknadsledande i hela världen. Ett handtag som tillverkas i Kumla och ingen annanstans och skickas ut över världen. – Persson har funnits på den här platsen sedan 1980-talet, bolaget bildades 1982 och då byggdes den här fabriken, vilken man flyttade in till 1984. Vår produkt har dessutom i stort sätt sett ut likadant sedan dess. Har det funnits sådana här handtag så länge alltså? – Ja, men materialet har förstås förändrats. Det är där den stora utvecklingen skett. När det började på 1980-talet så var det mycket plast för pappret var inte tillräckligt hårt. De senaste åren har vi gått över till fibrösa material som kommer från naturen. Produkten har alltså i princip sett ut så här sedan 1980-talet men de senaste åren och framåt så är den hetare än någonsin. Den ligger helt rätt i tiden.