Marknad Örebro 1
MOTOR TEXT: WILLY PRISKE OCH JOHANNES GARDELÖF /
© CNP AB FOTO: CNP AB VÅREN ÄR HÄR MEN VOLVO LADDAR REDAN FÖR NÄSTA VINTER Man ska inte väcka den björn som sover och därför susar vi fram under största möjliga tystnad i vår elektriska Volvo EX30. Vi befinner oss i Björnträsk som i sin tur ligger strax bredvid Björnberget och vem som är skogens konung här hörs på namnet. Vi är dock inte i Norrbotten för att gå på safari utan för att ta reda på om den nya elbilen är laddad för nästa vinters prövningar. Frågan är om snörök och blankis gör bilen en björntjänst eller vältjänst? Vi har tidigare kört och berömt nya Volvo EX30 på snustorra motorvägar runt Barcelona. En lätt utmaning tyckte vissa och syftade på den elektriska drivlinan. Därför har vi kört 370 mil i nordöstlig riktning från den spanska metropolen och vips hamnar man i Boden. Här ska vi försöka trotsa fysikens lagar i midvinterns vilda hemland. 30 Utvändigt knyter EX30 tydligt an till ursprunget i både form och detaljer men invändigt är det i princip enbart emblemet på ratten som avslöjar att vi kör en Volvo. Här firar minimalismen nya triumfer och inte ens en traditionell hastighetsmätare finns framför nosen. Nu är vi helt förpassade till den 12,3 tum stora pekskärmen på mittkonsolen och här styrs i princip alla bilens funktioner. Volvo har sparat in på allt vad knappar heter och det spelar ingen roll om du väljer instegsversionen Core eller topputrustade Ultra. Tja, möjligtvis blir det lite krångligare i den senare eftersom förarstolen styrs med en enda multifunktionell knapp i stället för inroparens gamla hederliga vred. Svängrummet i framsätena är det däremot inget fel på, men baksätet är en trång historia för vuxna och lämpar sig bäst till familjens juniorer. Sist det begav sig rattade vi Volvo EX30 Twin Motor men den här gången byter vi ner oss till en mer jordnära Single Motor. Det innebär att vi går från 428 till 272 hästkrafter och att drivningen sker på bakhjulen i stället för alla fyra. Men framför allt sänks grundpriset från 559 000 kronor till mer humana 429 000. Här ingår dessutom ett litiumjärnfosfatbatteri på 51 kilowattimmar som är helt befriat från såväl kobolt som nickel. Räckvidden sägs vara upp till 34 mil under soldränkta sommardagar i Spanien men här i vinterland minskar milen snabbt. Volvo har nämligen gjort elbilen en björntjänst och inte försett de mest prisvärda modellerna med värmepump. För att få denna nödvändiga vinterfunktion måste du vara beredd att hosta upp 567 000 kronor för högsta utrustningsnivån Ultra. Det är synd, för EX30 i sin billigaste form klarar vinterlivet i Norrbotten med bravur och Volvo är inte alls ute på hal is med drivlinan. Tekniska data för Volvo EX30 Single Motor Core Elmotor: Max effekt 272 hk. Max vridmoment 343 Nm. Batteri: Litiumjärnfosfat på 51 kWh. Laddeffekt 11 kW AC / 153 kW DC. Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,7 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 265, längd 423, bredd 184, höjd 156. Tjänstevikt 1 765. Dragvikt 1 000 kg. Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,7 sek. Förbrukning: (WLTP). 17,1 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 337 km. Pris: 429 000 kronor (489 000 kronor för Extended Range med 69 kWh litiumjonbatteri vars räckvidd är 475 km). + Plus… Batterikemi utan kobolt och nickel Konkurrenskraftigt prissatt Trygga köregenskaper Framsäteskomforten - Minus… Trång baksäte för vuxna Sparsmakad interiör Saknar värmepump