Marknad Örebro 1
Vad beror det på? – Vi har till exempel en ny EU-
förordning där man sätter krav på varumärkesägarna som gör produkterna att ha koll på allt material. Hur det ska återvinnas och så vidare, det ska kunna plockas isär och inte försvinna ut i naturen. En sak man brukar irritera sig på är de här kapsylerna till PET-flaskor och gräddförpackningar som hänger kvar. Det skriver jag under på? Det är riktigt irriterande. – Men det är en följd av den nya EU-förordningen. Man måste ha kontroll på hela livscykeln för sin förpackning kan man säga. Det betyder att i en sådan här förpackning, om du har det gamla plasthandtaget så måste man förklara i text att det ska återvinnas för sig och att det inte får slängas i naturen och så vidare. Det låter krångligt och tar väl plats på förpackningarna? – Det är inget man helst vill ha, plast är ju dessutom inte bra. Då har vi en produkt som kan ersätta det. Du behöver inte göra någonting eftersom hela förpackningen är återvinningsbar. Så det här är en superstor möjlighet för oss och någonting som vi vill ta vara på. Är ni unika med det materialet menar du? – Ja och nej. Vi har konkurrenter men är marknadsledande och det är lite kul. Persson som ligger lite anonymt här i Kumla skickar ut det här över hela världen. Allting kommer härifrån, vi producerar allting här. Vi har drygt 70 procent av marknaden. Det låter fantastiskt! – Det är fantastiskt. Det är även kul för vi hjälper till i omställningen med att man vill minska Co2-avtrycket och det gör vi väldigt tydligt i och med att vi har ett miljövänligt hållbart alternativ till plasthandtag som är vår stora konkurrent. Där ser vi en stor marknad. Det låter verkligen som att ni ligger en bra bit före de flesta i branschen? – Vi bedömer att vi kommer ha en jättespännande resa framför oss med fler produkter som kommer vilja använda våra handtag. Vilka produkter kan det vara förutom de du visar här på bordet? – Vår huvudprodukt som vi haft är tvättmedel och kattsand. Anledningen till att det varit vår huvudkund är att det är pulver. Om man vill ha ett handtag på kartongen så får man oftast ett hål in i kartongen men våra handtag förseglar kartongen. – Men nu när det finns ett miljötänk hos förpackningsföretagen och varumärkesägarna så vill man ha ett miljövänligt handtag. Så vi ser att det vi kallar food and beverage ökar, alltså förpackningar som Pilsner Urquell jag har här, bag-in-box samt kaffe. Vi är jättestora på kaffe i Sydkorea och där sitter våra handtag. Dessutom har Nespresso drivit det här stenhårt framåt. De vill ha en helt återvinningsbar kartong. Hur ser återvinningsprocenten ut om man jämför plast och papper? – Man återvinner papper i mycket högre grad än vad man återvinner plast runt om i världen. Och det är med hästlängder även om jag inte kan de exakta siffrorna här och nu. ” Vi har personal här som varit med sedan företaget startade 1982. Men vi har även lyckats få in ny bra kompetens vilket är viktigt för mixen av olika åldrar, erfarenheter och kompetenser vilket stärker vår konkurrenskraft. Det är också en anledning till att vi inte har några planer på att flytta vår verksamhet från Kumla”. Det man ser är ju ofta stora plasthögar, oftast med dryckesflaskor av olika slag, men det är kanske generellt? – Det är plast som ligger och skräpar. Papper återvinner man vilket gör att det får en dubbel effekt. Vi tar ett förnybart material och gör någonting istället för fossila bränslen. Vi tar det från skogen. Är det svårt att förklara det här för kunder eller folk generellt? – Vi jobbar hårt med att få folk att förstå vad det är som vi kan hjälpa till och bidra med. Det gör vi med den produkten som vi producerar här i fabriken i Kumla. Är det här materialet i handtaget lika hållbart när man bär det som plast? – Vi har till exempel handtag som sitter på produkter som väger 30 kilo. Blir det tyngre än så bär du det inte på det sättet ändå. Så ja, handtagen är väldigt hållbara. Både styrkemässigt och miljömässigt. Jag kommer inte ifrån tanken, kanske naivt, att en så liten och för ett otränat öga enkel produkt ska vara så unik att den produceras i Kumla och skickas ut i världen med en marknadsandel på över 70 procent. Hur kan det komma sig? – Anledningen till att vi ligger här och kommer att fortsätta finnas här är att vi köper vår råvara härifrån. Vi behöver den svenska skogen. Det är furu som är råvaran i grunden och vi har än så länge inte hittat så bra och stark råvara någon annanstans. Det tar mellan 70 och 120 år för ett träd att växa upp så fibrerna blir långa och starka vilket är vad vi söker för att det ska bli starkt. – Samtidigt är det så att vi har slagits emot det klassiska plasthandtaget och när det inte funnits samma miljötänk så har inte det drivit på att gå över till pappershandtag då det varit en prisskillnad. Men nu är man beredd att betala för det och aktivt söker efter den produkten. Konsumenten söker efter det miljövänliga alternativet. Var återfinns era största marknader? – Våra största marknader är i USA och Europa. Men tillväxten, där vi ser att det är störst efterfrågan, är i Europa och Asien. Speciellt Asien är en jätteintressant tillväxtmarknad för oss. Framför allt i de norra delarna av Asien som Sydkorea och Japan. De länderna driver det här. Kina då med tanke på landets storlek och befolkningsmängd? – Kina är inte riktigt där än. Framför allt är det Sydkorea som är jättemogna för det här och driver det framåt. USA var de som drev det tidigare men nu är det Europa och framför allt Sydkorea och övriga Asien. Att det är Sydkorea och Japan är det för att man jobbar mycket med miljötänk och hållbarhet generellt tror du? – Ja det är det, och att det är väldigt hårda krav på sortering och återvinning. Det finns inte mycket plats att göra av skräpet som man måste sortera. Så då vill man ha förpackningar som man kan återvinna i sin helhet utan att behöva sortera bort plasthandtaget eller behöva skriva informationstexter om det på förpackningarna som man gjort tidigare. Jag förstår fördelarna, människor är slöa av naturen, så det är nog få som står och pillar bort olika delar och kastar det på rätt ställe. Det är lätt att se sig om och sedan skicka ner det utan sorteringen. Att då inte bekymra sig om det och utan dåligt samvete skicka allt på ett ställe är ju en enorm vinst på alla sätt. – Det är kanske den viktigaste delen i att man driver det till att få bort plasten. Men det är förstås även att minska Co2 avtrycket. Ett enkelt sätt för de här varumärkesägarna, som även måste rapportera det här till sina kunder, är att få bort plasten och byta ut det mot ett pappersbaserat material. Finns det något fakta kring hur stor nytta den här omställningen gör i stort? – Det finns en undersökning från 2021 där man har bytt ut plast mot papper i Europa. Under 2021 minskade det årliga utsläppet med lika mycket som kan jämföras med utsläppet från ungefär 50 miljoner EU-medborgare. Så det finns mycket mer att göra och det är även det som driver det framåt. Man jagar att minska sitt Co2 utsläpp. Ingen ska försvinna utan att hittas. Swisha din gåva till 123 900 56 20 och hjälp oss att hitta fler. 17