Marknad Örebro 1
MOTOR TEXT: WILLY PRISKE OCH JOHANNES GARDELÖF /
© CNP AB FOTO: CNP AB EN LJUDRESA MED JARRE Jean-Michael Jarre skrev musikhistoria 1976 med albumet Oxygène och Renault skrev bilhistoria när den första generationens Scenic lanserades tjugo år senare. Nu förenas de båda storheterna i en ny elektrisk Scenic där Jarre skapat ljudet och svenska Agneta Dahlgren själva bilen. Hon är fransosernas designchef och har tagit i från tårna för att få till en perfekt formfranska. Vi har provsmakat, förlåt, provkört i spanska Malaga. Även om nya Scenic ser så där typiskt suv-tuff ut så är den lite av ett lamm i vargakläder. Här finns varken galet många hästar under huven eller extrema prestanda att skryta med. Tvärtom hand32 lar det om en relativt snäll färdkamrat med så gott som hundra procents familjefokus. Den här bilens största styrkor är räckvidd, utrymmen och ett konkurrenskraftigt pris. Även om det handlar om en helt ny bil känner man igen familjedragen och ansvarig för såväl in- som utsidan är Agneta Dalgren. Den svenska designchefen har gjort ett utmärkt arbete och allt känns genomtänkt. Tja, förutom att högersidan på rattstången har tre spakar men några franska egensinnigheter får vi tåla med tanke på att man inte gett efter för den nya tidens minimalism. Vi tackar speciellt för snabbknapparna under centerdisplayen där man bland annat kan ställa in klimatanläggning och stolsvärme utan leta sig fram i menyer. Förarmiljön är nämligen en digital historia och består av dubbla skärmar på totalt 24,3 tum. Hur står det då till med den franska komforten? Tack som frågar. Man sitter bra såväl fram som bak och i bagaget ryms hela 545 liter men lasttröskeln är hög. Till tonerna av Jean-Michael Jarre är det så upp till bevis och när vi ändå är inne på den legendariske kompositören så kan man fråga sig vad han gjort med nya Scenic? Det rör sig helt enkelt om välkomsttrudelutten som spelas när elbilen väcks till liv samt den digitala motorsången som hörs då man kör under 30 km/h. Det för oss osökt in på drivlinan och för grundpriset 464 900 kronor ingår 170 hästkrafter samt ett batteri på 60 kilowattimmar. Har din budget utrymme för ytterligare 85 000 kronor så utökas elmotorn till 220 hästar och batteriet växer till hela 87 kWh. Därmed ökas räckvidden från 43 till 63 mil, vilket är ett nytt klassrekord. Den nygräddade formfranskan klarar serpentinvägarna med bravur även om fjädringen känns lite studsig emellanåt. Däremot får man mycket bröd med spännande ingredienser för relativt lite deg. Tekniska data för Renault Scenic E-Tech Techno 87 kWh Elmotor: Elmotor: Max effekt 220 hk. Max vridmoment 300 Nm. Max effekt 220 hk. Max vridmoment 300 Nm. Batteri: Litiumjon på 87 kWh. Laddeffekt 22 kW AC / 150 kW DC. Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,9 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 279, längd 447, bredd 191, höjd 157. Tjänstevikt 1 860. Max släpvagnsvikt 1 100. Prestanda: Toppfart 170 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,9 sek. Förbrukning: 16,8 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 62,5 mil (WLTP). Pris: 549 900 kronor. + Plus… Imponerande räckvidd för pengarna Design med svensk touch Utrustning och teknik Köregenskaper - Minus… Många reglage runt ratten Hög lasttröskel