Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112 SPONSORNYTT Redaktör: Per Adl
er Under vinjetten Sponsornytt kommet- Svenska Golfförbundet att några gånger under året berätta om sin verk samhet när det gäller sponsorer. BUSINESS TO BUSINESS I golf, om någon idrott, kan sponsorföretag utnyttja sporten för företagskontakter. "Business to business" brukar det heta i marknadsföringssammanhang. Även om inte affären görs upp på golfbanan så kan bekantskapen från densamma leda till stora affärer. Vi frågade några av företagsledarna i förbundets affärsprojekt Swedish Golfpool (fn 23 företag) hur det fungerat? - Sedan vi kom in i golfsammanhang, först VM-golfen -88 och sedan Swedish Golfpool, har vi lyckats knyta ca 15 nya affärsavtal med andra sponsorer, säger en glad Göran Säm- fors, marknadschef på Arkitektkopia, och än så länge inte aktiv golfspelare. Ingen kan vara mer belåten över en sådan här satsning, än jag. - För Teleannons är Golfpoolen ett viktigt komplement till våra övriga golfsatsningar, Teleannons Grand Prix och Svensk Golfguide, säger Fred Rosenthal i ledningen. Det är där vi håller oss å jour om golfens utveckling, ger och får nya idéer samt skapar långsiktiga relationer. - Jag behöver bara sälja en enda extra konferensresa så är insatsen betald, berättar Klas Hammar på Västindien specialisten. Det finns knappast något bättre sätt att bearbeta en intressant målgrupp. Vad skulle det inte kosta i tid och pengar om jag utan golfen och förbundet personligen skulle bearbeta 20 företagsledare? TRYGG HANSA BLIR STÖRRE Golfens huvudsponsor Trygg-Hansa blir allt starkare på för säkringsmarknaden. Genom samgåendet med SPP talar vi, fr o m 16 januari och tillsvidare om Trygg-Hansa SPP. Varför bara tillsvidare? Sponsoransvarige Owe Rönnquist berättar: - Samgåendet är definitivt, men slutlig ställning i namnfrågan tas av bolagsstämman i maj. Kommer den nya situationen att påverka er satsning på golf? - Nej, avtalet med Svenska Golfförbundet ligger fast. Med den nya konstellationen kan vi nu erbjuda en heltäckande service inom områdena försäkring, sparande, finansiering och ekonomisk rådgivning för såväl privatpersoner som företag. Golfsporten och golfspelarna fortsätter att vara en högintres sant målgrupp. Golfförbundets samarbete med sin huvudsponsor går nu in på sjätte året och elitverksamheten börjar se att satsningarna burit frukt. Spelare som Helen Alfredsson, Joakim Haeggman och Peter Hedblom har alla levt nära Trygg-Hansa dessa år. Hur kommer Trygg-Hansa SPP att utnyttja golfsamarbetet framöver? - Vi vill använda golfen framförallt för profil- och kontakt- skapande aktiviteter. Genom golfen hoppas vi nå ut till besluts fattare och kunder med budskapet att Trygg-Hansa SPP kan erbjuda kvalitet och service av högsta klass, avslutar Owe Rönnquist. NYHETENS BEHAG AVGJORDE FÖR NY SPONSOR Det var nyheten som gjorde att SKDföretagen nappade på Golfförbundets nya breddtäv ling, Ambassador Cup. - Att skapa något nytt och vara med från början ger en synnerligen bra genomslags- kraft i sponsorsammanhang kommenterar Mats Henzel, koncernchef. Som huvudsponsor ser SKDföretagen en möjlighet att profilera sig mot målgruppen "Golfare över 50 år". Vad är egentligen SKDföre tagen? - Vi är en företagsgrupp i databranschen, berättar in formationschef Jan Ståhl- berg. Mer bekanta är kanske Statskonsult och DAFA som är två av hörnstenarna i kon cernen. - SKDföretagen består av ett 30-tal företag huvudsakli gen inom ADB-området men också organisations- och kom petensutveckling samt for säljning av IBM-datorer och program. Vi är c:a 1.000 anställda med en omsättning på drygt en miljard. Vana sponsorer? - Vi har under några sponsrat olika verksamheter som en del i vår marknad kommunikation, dock aldrie golf. Med satsningen på Am bassador Cup är vi övertygade om att vi når nya målgrupper med budskap om SKDföretaf en, framförallt en del besluts fattare i näringslivet. Ståhlberg förresten! Är inte det namnet bekant i golfsam manhang? Jodå, men Infor mationschef Ståhlberg har inga släktband med regelchef Stålberg. Vi önskar SKDforetager lycka till i deras för ta stors golfsatsning. VISSTE NI FÖRRESTEN: att Volvo är det företag som i första hand förknip pas med golf; att Trygg-Hansa kom mer tvåa och PLM trea, därefter SAAB och SAS; att minst 10.000 företag i Sverige "köper" golf för ca 150 miljoner kronor per år; att sponsorn får största uppmärksamheten i sam band med tävlingar. SENASTE NYTT Best Western, golfens offio ella hotellkedja, har fått en verkställande direktör, Lar Näslund heter han och efter träder den vänsterspelarnd Ulf Unberg som dock kvarståi i hotellbranschen, som koft sult; Även Texaco, officiellt ben sinbolaginom golfen, har skif tat ledning. Nye chefen heter Rolf Skjetne och är rekryte- rad från grannlandet Norgt Lycka till i Sverige! 110 SVENSK GOLF - 3/1991 Det avgörande ögonblicket. SKDföretagens koncernchef Mats Henzel och SGF:s generalsekreterare Lars Granberg undertecknar samarbetsavtalet. FOTO: PER ADLEF SPP TRYGG HANSA
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134