Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125 SPONSORKOMMITTÉN Sponsorver
ksamheten organiseras som en av resurs kommittéerna (SPOK). Kommittén är sammansatt av rep resentanter från näringslivet och de till SGF närstående organisationerna PGA, SGT och SEO. Fyra sammanträ den har genomförts. Kommitténs uppgift är bl a att samordna och strukturera sponsorverksamheten inom förbundet; att samordna sponsorförsäljning och genomförande, med SEO, PGA och SGT; att genom kurs- och utbildningsverksamhet utveckla klubbarnas sponsorverksamhet; att genom seminarier och utbildning mot näringslivet öka kunskapen om golf som sponsorobjekt; att bevaka så idrotten (golfen) styr sponsorinsatserna. Under året har förbundet genomfört sitt femte samar betsår med Trygg-Hansa som huvudsponsor. Dessutom tecknades ett nytt långsiktigt tre-årsavtal för perioden 1991-93. Samarbetet med Trygg-Hansa har dominerats av satsningarna inom elitgolfen samt bredd-tävlingen Trygg- Hansa Classic. Under året har SPOK genomfört två sponsorkurser för totalt ca 60 klubbar. Intresset har varit mycket stort och utbildningen avser få en fortsättning och utveckling under 1991. Förbundets företagsprojekt Swedish Golfpool, samlade 18 företag under 1990. Golfpoolen har utvecklats till en central sponsorklubb som är utgångspunkten för förbun dets idéer om ett starkt och nära samarbete med närings livet. Sponsorseminarier har genomförts vid sammanlagt tre tillfällen och med tre olika ämnen som grund Mål, medel och uppföljning inom sponsoring Sponsorutveckling på 90-talet (under SEO) Praktisk sponsoring inom golf, nationellt och internatio nellt (veckokonferens) Förbundets företagsdag, Affärsuppgörelsen, genom fördes för andra gången, med golfspel på Stockholms GK, ca 60 deltagare representerade 40 företag, alla samar- betspartners i någon form. Av SPOK's olika projekt 1990 är Reklampaket Greenfee Segrare i SGF:s populära företagstävling Affärsuppgörelsen 1990: Björn Nordberg, Proscott. -90 det mest framgångsrika. Projektet omsatte mer än dubbelt så mycket som året innan, vilket visar att det finns ett stort golfintresse på många av Sveriges företag. I SPOK's officiella budget redovisas normalt inte förbundets samtliga sponsrade bruttointäkter. Många intäkter förs direkt under respektive ansvarsområde (kommitté) och i en del fall tas kostnaderna direkt av den aktuella samar- betspartnem. En översikt av förbundets sponsoring såg ut så här 1990: Aktivitet Huvudsponsor Swedish Golfpool Reklampaket Greenfee Tävlingar (Föreningsbanken Cup, Di-golfen, SM-Match mfl) Officiella leverantörer Partner Trygg-Hansa 18 företag 1.500 företag Aftonbladet, Dagenslndustri Bruttointäkt (alt värde) Föreningsbanken mfl NCC, SAAB, Best Western Regenta, SAS, Texaco, Sport Marketing, Goodyear 3.500' 1.200' 7.200'* 2.000' 1.700' Summa 15.600' Det samlade värdet av samarbetet med näringslivet (inom ramen för SPOK) uppgår således till drygt 15 miljoner kronor. *) Varav ca 4.5 miljoner går till klubbarna i form av greenfee. UTBILDNINGSKOMMITTÉN INTÄKTER: Huvudsponsor Företagsgreenfee Swedish Golfpool Övrig sponsoring Sponsorkurs Totalt KOSTNADER: Kommittén Huvudsponsor Företagsgreenfee Swedish Golfpool Övrig sponsoring Sponsorkurs Scandinavian Masters Administration Totalt NETTO Budget 90 2.000 2.500 3.000 1.600 9.100 100 500 1.700 1.500 200 250 4.250 +4.850 Utfall 90 1.524 7.206 1.146 1.812 132 11.820 277 671 5.517 556 595 152 360 8.128 +3.692 Budget 91 1.500 2.500 2.000 1.770 7.770 161 500 1.700 900 600 380 4.241 +3.529 Budget 92 1.300 6.500 2.000 2.090 180 12.070 200 300 5.000 600 570 180 150 725 7.725 +4.345 Utbildningskommittén genomförde 4 sammanträden under året och bestod av sex ledamöter. Studiecirklar: Förra årets studiecirkelsuccé, Hole-in-one, fortsatte sitt segertåg under 1990. Allt fler klubbar väljer att använda materialet vid nybörjarutbildning. Golfförbundet ökade från 6.500 till 14.000 studietimmar, vilket stärkt vår ställning som en av idrottens stora när det gäller utbildning. Under året har UtbK arbetat med framtagning av två nya studiecirklar - båda materialen vänder sig till aktiva golfare och beräknas vara klara under våren 1991. GIH: Golfförbundets två GIH-elever avslutar sitt tredje år på skolan med examen i maj. Båda är nu verksamma inom golfen och har blivit ett tillskott för Golfsverige. HTU: Två kurser med HTU avslutades. Detta innebär att vi fått ÅRSBERÄTTELSE 1990 123
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134