Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25 lag och deras svar är entydiga
: Används de otillåtna bilarna och det sker en olycka utbeta las inte en enda krona! - Om ägaren inte uppfyllt kraven på registrering och be siktning av golfbilen kan den inte heller trafikförsäkras. Framförs fordonet oförsäkrat och det sker en olycka kan det få oöverstigliga konsekvenser, säger Per Sandin på Länsför säkringar. Om du som bilist krockar med någon annan täcks detta i regel av det egna fordonets trafikför säkring. I och med att golfbilen saknar försäkring blir man själv ersättningsskyldig! - Det kan bli frågan om en livslång skuld, säger Tommy Ahlberg. DOMARNA FÅR GÅ! En annan grupp som blir svårt utsatt av golfbilsproble- matiken är domare vid stora golftävlingar. Intill dags dato har domarna forslats per golfbil för att snabbt kunna åka till olika hål på banan. Under Scandinavian Masters och an dra stora tävlingar riskerar de nu att få gå. - Även om vi en gång läm nade dispens till Sven Tumba betyder inte det att vi kommer att göra det en gång till, säger Tommy Ahlberg. Vi får disku tera saken om och när en sådan förfrågan inkommer. Om TSV står fast vid sitt beslut, vilket mycket talar för, får våra domare stora problem vid de kommande tävlingarna. Ett resultat kan bli att fler do mare måste vara i tjänst vid varje tävling. En av landets golfdomare är Harald Stålberg. Hans kom mentar är: - Oj, oj, då blir det verkligen svårt för oss att fullgöra jobbet som domare. Antingen måste det finnas fler domare i tjänst än de två som normalt finns på varje tävling, eller så får spelarna vänta tills dess en domare hinner fram. Båda al ternativen är i princip lika orimliga. KRITIK MOT SGF Det har riktats skarp kritik mot Svenska Golfförbundet av en rad personer, både impor törer och enskilda spelare. Man menar att förbundet borde ta git tag i problemet med det ökande antalet golfbilar på ett tidigare stadium. - 1987 hade golfförbundet chansen att göra golfbilarna lagliga, då en statlig utredning, "Arbetsredskapsutredningen", arbetade på nya regler för bl a motordrivna trädgårdstrak torer. Hade SGF agerat då hade man kanske kunnat skapa regler för hur lagliga golfbilar skulle se ut, menar exempelvis Tom Barkström i Halmstad. Andra menar att det inte bara är SGF som varit passivt. Vad har alla importörer av golfbilar, TSV och Tullverket gjort? frå gar de sig. MÅNGA BROTT Golfbilar stöter alltså på en rad svårigheter i Sverige. Där emot är det inga problem utom lands. I USA, där bilarna först började uppträda, är det sna rast så att användandet av golfbilar uppmuntras. Ja, i vissa fall är man till och med tvungen att hyra en bil för att överhuvud taget få spela! Orsaken till detta är inte en strävan att snabba upp spelet utan - pengar. För klubbarna ligger det nämligen stora förtjänster i att hyra ut bilar. En annan anledning kan vara de höga skadeståndskraven i USA. Skulle till exempel en äldre spelare få hjärtinfarkt och avlida på golfbanan står en rad villiga jurister där och hjälper dödsboet att stämma klubben - banan var på tok för ansträng ande och det borde klubben ha varnat äldre spelare för! Ni som använder golfbil när ni spelar golf bryter alltså mot en rad lagar och förordningar. Det är frågan om färd i ett oskattat, obesiktigat, oregistre rat fordon. Brottsrubriceringen är olovlig körning. Det är kanske bäst att lämna bilen och gå runt banan? Golfbilar i massor på en klubb i USA. Där har bilarna blivit en av klubbarnas viktigaste inkomstkällor. FOTO: DIDIER CHICOT SVENSK GOLF - 3/1990 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134