Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127 På presskonferensen den 10 se
ptember 1990 presentera des den nya stortävlingen Scandinavian Masters. Informationsarbetet har inneburit bl a följande: SEO, där en grund nu har lagts för aktiviteter mot publik, press och sponsorer. Tre stycken seminarier genom fördes varav två med lyckat resultat. PLM-Open, där SGF samarbetade med Skånes Golf förbund och medverkade i utställningsmonter. Trycksaker, inom ramen för Informationskommittén 1990: Svensk Golfguide -90, tredje utgåvan; Golf för alla. Kampanj som resultat av FM-beslut angående utredning Golf år 2000; Utställningsmaterial, för användning vid mässor, större tävlingar och vid lokala arrangemang. Trygg-Hansa Classic, där IK medverkade som resurs i materialproduktionen. Allmänt informationsarbete, vilket bl a resulterat i samarbete med TV 4 om produktion av 26 golfmagasin vilka sänds under vintern 90/91. Dessutom har löpande kontakter hållits med pressen i övrigt genom presskon ferenser och pressmeddelanden. Informationen mot klubbarna har skett genom framförallt Cirkulär/PM (9 ggr) och genom förbundsnytt i Svensk Golf. . KOSTNADER: Kommittén Idéutveckling Allmän information Årsredovisning SEO/Scandinavian Masters Administration Totalt NETTO Budget 90 50 75 125 100 250 600 -600 Utfall 90 112 97 161 113 108 360 951 -951 Budget 91 66 75 130 110 50 380 811 -811 Budget 92 20 75 145 120 100 725 1.185 -1.185 ÅRSBERATTELSE 1990 SEO / Scandinavian Masters Förbundets stora elittävling Scandinavian Enterprise Open SEO har genomförts på Drottningholms GK. Täv lingen blev en stor arrangörsmässig framgång. Publikt dock ett steg tillbaka jämfört med tidigare år. Orsaken härtill torde i första hand vara ett olämpligt speldatum i juni, mitt under skolavslutningarna och i upptakten till VM i fotboll. Under det inledande ekonomiavsnittet har styrelsens allmänna strategi redovisats. Tidigt under verksamhetsåret avbröts samarbetet med Projekthuset AB avseende försäljning av reklam och spon sorpaket. Omedelbart därefter tecknades ett fyra-årigt samar betsavtal med Volvo, som garanterar tävlingen ekono miskt under avtalsperioden samtidigt som tävlingens mål sättning och status höjts i syfte att tävlingen skall bli 2:a i Europa i storlek och prestige efter British Open. SGF erhåller dessutom ett årligt belopp på mellan en och två miljoner samt del i TV-intäkter samt slutligen stora spon sorrättigheter som en av de tre värdarna. I och med detta avtal elimineras SGF:s ekonomiska risktagande under hela avtalsperioden. Avtalet bedöms av alla parter som en unik satsning inom såväl idrotts-Sverige som golf-Europa. Eftersom SEO AB:s verksamhetsår avviker från förbun dets lämnas här nedan endast en summarisk redovisning av SGF:s kostnader och intäkter för perioden 1990-1994. SEO AB:s verksamhetsberättelse för 1989 har tidigare presenterats. SGF:s kostnader för SEO AB under året uppgår till sammanlagt 1.633.000 kr. Dessa kostnader avser dels delavveckling av Projekthusetavtalet i samband med det nya Volvo-avtalet, vissa avvecklingskostnader inkl årets förlust samt kostnader för sponsorpaket - De Aderton. Under 1991 slutavräknas avtalet mot Projekthuset samt sponsorer. Mot dessa kostnader står de intäkter som Volvo-avtalet garanterar under fyra år, 1991-1994. Totalt ger detta en avsevärd nettointäkt under 1990-1994. SEO-tävlingen har drivits inom ramen för ett av SGF helägt bolag SEO AB. Med anledning av det nya avtalet med Volvo och namnändringen på tävlingen har ett nytt av SGF helägt bolag bildats under namn Scandinavian Ma sters AB och verksamheten drivs från den 1.9.1990 inom detta bolag. SEO AB:s tillgångar och medarbetare har överförts till det nya bolaget och SEO-bolaget kommer att läggas i skrivbordslådan. Q GK 90 Det administrativa system för golfklubbar - GK90 - som SGF producerat i samarbete med BG-Data, MK-Data och WidiGruppen skulle enligt planerna varit färdigt och i drift i mitten av februari 1990. Projektet har dock på grund av tek niska problem och ändringar i kravspecifikationen förse nats. Vid verksamhetsårets utgång fanns GK90 installerat på 80 klubbar, varav 50 har konverterat från tidigare system. Nyinstallation har skett på 30 klubbar vilket mot svarar den planerade försäljningen. Trots förseningen och de därmed ökade kostnaderna har projektet lyckats att hålla budget. 125 PROJEKT
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134