Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79 TÄVLING EN VANLIG VECKA Vad gö
r du egentligen? Hur arbetar du? Får du någon tid över? Är bagen tung? Detta är bara några av alla frågor jag brukar få besvara runt om i världen. Ni som läser detta undrar kanske också lite och därför tänker jag berätta om hur en av mina arbetsveckor kan se ut. Det första jag måste göra är att ta mig till den plats där tävlingen spelas. Detta brukar ske med flyg som oftast är snabbast. Första tävlingsdagen äger oftast rum på en torsdag. Då har jag varit på plats sedan söndag kväll eller måndag morgon. När jag landar på flygplat sen gäller det att snabbt få ba gaget, växla till sig veckans va luta och komma iväg till golf banan. "GÖRA BANAN" Först av allt vill jag "göra banan", vilket innebär att jag ritar varje hål i ett anteck ningsblock, storlek mindre och mäter upp banan. Man vågar inte lita på de längder som finns i banguider och liknande utan vill mäta själv. Enstaka caddies använder laser eller en mätlina för att mäta banan men de flesta gör som jag, använder mäthjul. Det mäthjul jag har kostar 1.200 kr och jag litar helt på det. En rak, kort bana med runda små greener är underbar att mäta men kanske inte lika omväxlande och spelmässigt utslagsgivande. För mig tar det oftast mellan 3-4 timmar att få banan gjord. En del caddies gör det på fem minuter genom att leta upp försäljaren (oftast en kollega), som säljer yardageböcker till ett pris av c:a 60 kr. Det vågar inte jag göra. Det är förstås en fördel att göra banan om man arbetat på den tidigare. Jag har upptäckt att det oftast är mycket lättare att mäta banan i Europa än i USA där man har många vat tenhål. För att få rätta måtten då måste man ibland mäta runt vattenhindren och ibland syfta från sidan för att få rätta avstånden. När banan är gjord känns det precis som när man hade läxa i skolan och den var gjord. Att ha den lilla boken fullprop- pad med information känns underbart! Mäter jag aldrig fel någon gång, kanske ni undrar? Jo, en gång under mina första caddie- år hände det att jag skrev 300 yards när det verkliga avstån det var 275. Men det avståndet gällde en drive och mitt misstag den gången spelade ingen roll för min spelare. PÅ HOTELL JAKT Efter en snabb macka gäller det att hitta ett hotell. Har man inte varit på en plats tidigare är det svårt att veta var man ska boka i förväg. Helst ska hotellet ligga nära banan eller spelarhotellet så att man kan få skjuts till och från banan. Det finns tillfällen då jag fått gå gata upp och gata ned i timmar för att hitta ett ledigt rum med dusch... På tisdagen anländer de flesta spelarna för att träna och titta på banan. Om min spelare tränar på rangen är jag där och servar honom, d v s hämtar bollar, tvättar klubbor och grepp m m. Kanske blir det spel över 9 eller 18 hål. Onsdag-Pro-amdag!! Minst fem timmar med bollar vinande runt omkring sig! Jag förstår inte publiken som riskerar liv och lem. Vid ett tillfälle förra året missade en amatör i vårt lag slaget och bollen ven in bland publiken. Man hörde bollen träffa något - ett paraply hade räddat en man från att bli träffad! Han tackade nog gudarna att han väntade regn den dagen! Jag tycker ärligt synd om amatörerna som är alldeles för nervösa för att ge rät tvisa åt sitt spel. DAGS DRA VIDARE Torsdag-allvaret börjar! Har man tidig start på torsdagen får man sovmorgon på freda gen. Man spelar med samma medspelare båda dagarna i tre bollar. Dagen börjar med upp värmning, sedan spelas ronden och efter en eventuell lunch är det dags för träning. Efter två dagars spel står många spelare och caddies vid resultattavlan för att försöka räkna ut kvalgränsen. En del avstår från spekulationerna och beger sig direkt till övnings fältet. Några packar sina pinaler och reser hem. På lördagen och söndagen startar man senare ju bättre resultat man har och spelar i tvåbollar. Efter söndagens rond är det oftast jäktigt att hinna med sina flygförbindelser till nästa destination. Cirkusen drar vidare! PS. Till alla er som undrar hur tung bagen är. Jo, den är tung! Hur tung den är vill jag inte veta... Rättare sagt är det så här. Går det dåligt väger den ett ton, går det bra väger den ing enting...! Copyright: Svensk Golf FANNY SUNESSON SVENSK GOLF - 3/1991 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134