Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
018 1
Kreativa Europa 2018 Stöd till marknadsaktivitete
r Stöd kan ges till marknadsaktiviteter ämnade för större åtgärder för att sprida, marknadsföra eller stimulera produktion av europeisk film. Stöd kan också ges för en ökad synlighet för audiovisuella verk från Europeiska länder med en låg produktionskapacitet och en ökning av antal europeiska samproduktioner samt för att stärka den europeiska filmen på internationella marknader. Exempel på projekt som kan få marknadsstöd är arrangerande av samproduktionsforum eller finansieringsforum, gemensamma aktiviteter för att marknadsföra ett flertal europeiska titlar eller åtgärder som underlättar deltagande i festivaler och mässor. Genom MEDIA Stands kan branschverksamma erbjudas förmånligt deltagande på festivaler och marknader. Stöd till dataspel Europeiska spelutvecklare har möjlighet att söka stöd från Kreativa Europa för utveckling av dataspel ämnade för kommersiell distribution. Dataspelsproduktionsbolaget måste ha varit juridisk person sedan minst 12 månader och kunna uppvisa en dokumenterad meritlista. Bidraget uppgår till mellan 10 000 och 150 000 euro och kan ges för koncept- och projektutveckling. Endast verksamhet kopplad till utvecklingsfasen för narrativt berättande dataspel, oavsett plattform eller förväntad distributionsmetod, är stödberättigande. Det ekonomiska stödet kan uppgå till högst 50 procent av de bidragsberättigande kostnaderna. Vid bedömning av ansökan tas hänsyn till exempelvis kvaliteten på innehållet, berättelsen och konceptets originalitet i förhållande till befintliga verk (20 poäng) i vilken utsträckning projektet tänjer på gränser i förhållande till befintligt spelutbud genom nya tekniska lösningar eller innehåll (20 poäng), kvaliteten på utvecklingsstrategin och potential för europeiskt internationellt spridning (inbegripet hantering av immateriella rättigheter) (20 poäng), kvalitet hos distributions-, kommunikations- och marknadsföringsstrategin samt ändamålsenlighet till målgruppen (20 poäng), Rollfördelning och ansvar hos det kreativa teamet (20 poäng), kvalitet på finansieringsstrategin för både utveckling och produktion samt projektets genomförbarhet och hållbarhet (10 poäng). 5 extra poäng ges till projekt som riktar sig till en yngre publik/barn upp till 12 år. Sektorsövergripande programområde Finansiellt lånegarantiinstrument I juni 2016 lanserade Europeiska kommissionen sin satsning som ska göra det lättare för mikro, små och medelstora företag inom de kulturella och kreativa sektorerna att få lån från banker och andra investerare. Lånegarantiinstrumentet omfattar 121 miljoner euro (samt ett ytterligare tillägg om 80 miljoner euro) av Kreativa Europas totala budget. Syftet är att de kreativa och kulturella sektorerna ska få tillgång till mer kapital och på så vis kunna utveckla sina verksamheter. Lånesystemet ska också sporra små- och medelstora företag inom dessa branscher att bli mer konkurrenskraftiga när det gäller budgetarbete och skapande av affärsplaner. Europeiska investeringsfonden (EIF) ansvarar för insatsen på uppdrag av EU-kommissionen. De banker och andra investerare som deltar i satsningen får dels en möjlighet att bygga på sitt varumärke genom att satsa på företag inom de kulturella och kreativa sektorerna. En frivillig del av satsningen är att de banker, låneinstitut, investerare eller annan part som är behörig att ansöka om att vara intermediär till EIF för lånegarantisystemet, erbjuds kompetensutveckling för sin personal i frågor som rör kulturella och kreativa marknader och att bedöma affärsplaner från företag i de olika delsektorerna. Europeiska kommissionens analyser visar att brist på kapital och bristande kunskap hos personal inom bankväsendet när det gäller att bedöma affärsplaner från kulturella och kreativa företag och verksamheter är ett hinder för de kulturella och kreativa sektorernas utveckling och reella potential. Lånegarantisystemet är ett sätt att vid sidan om stödformerna inom inom Kreativa Europa, motverka denna problematik. De kulturella och kreativa verksamheterna får också ökad kunskap om de affärsmässiga delarna av att driva företag. Kommissionen framhåller att satsningar på små och medelstora 18/60