Nordens Tidning 1
Några överlappande begrepp ur nordisk bildning, t
illika pedagogiska uppdrag FÖRSTÅND: Utveckla förmågan att förstå, dra slutsatser och handla med omdöme. FÖRNUFT: Utveckla förmågan till tänkande, omdöme och beslutsfattande. FÖRNUFTIG: Utveckla förmågan att handla efter kända fakta och förmågan att använda logik. OMDÖME: Utveckla förmåga att bedöma och ge ett utlåtande. ÅSIKT: Utveckla förmågan att se på något, att betrakta och bedöma. VERKLIGHET: Utveckla förmågan att se det som är och gäller, har varit och gällt, i tid och rum. FÖRSTÅ: Utveckla kunskap om hur något är uppbyggt eller fungerar; hur något är möjligt; varför något förhåller sig på ett visst sätt. Utveckla uppfattningsförmågan, så att man med uppgift förbinder en viss avsikt, intention eller mening. LYSSNA: Utveckla förmågan att uppmärksamma vad man hör. TÄNKA: Utveckla förmågan att mentalt bearbeta information, ofta i syfte att lösa ett problem och reflektera. ÖVERLÄGGA: Utveckla förmågan att diskutera en fråga med annan/andra person(er). HEDERLIG: Utveckla förmågan till rättrådighet, att vara någon att lita på, ärlighet och pålitlighet inför sig själv och andra. FÖLJA FORMALIA: Utveckla kunskap som rör former och formalia tillika förmågan att hantera känslomässiga reaktioner till förmån för logiskt tänkande och rationellt agerande i relation till förutbestämda procedurer och regler t ex stadgar, mötesregler, avtal mm och hur man kan påverka eller förändra dem i framtiden. MÄNSKLIG: Utveckla förmågan att ta hänsyn till människors hälsa, välbefinnande och välmående och förmågan att använda etiska och moraliska principer hur agera socialt, i samhällen och behandla en annan människa. BESLUT: Utveckla förmågan att komma fram till och uttrycka en vilja att något kommer eller inte kommer att göras. HANDLA: Utveckla förmågan att kunna agera enligt egen eller gemensam vilja. BO ANDERSSON, GENERALSEKRETERARE Gör en bra projektansökan Vad man än tycker om projektbidrag så är de en av alla finansieringsformer för föreningslivet. Då kan det vara bra att veta några mått och steg om hur man skriver en ansökan. Det finns många projektböcker och handledningar. Här kommer ett kortfattat generellt upplägg. Steg 1. Inledning Börja med att sammanfatta vad som ligger till grund (problemet, utmaningen, målet) för projektet och vad det handlar om. Steg 2. Syfte, målgrupp, målområde och mål. Med syfte avses vad ni vill göra åt problemet, hantera utmaningen eller nå målet. Och vad ni ser för fördelar, varaktiga konsekvenser eller effekter därefter. Syftet avser alltså vad som kommer ut av ett projekt. För vem eller vilka? Här beskriver ni målgruppen. Var? Här beskriver ni området som är berört. Hur sätter man mål? Det är att sätta upp motsatsen till problemet. Exempel: Om problemet är för lite nordiskt utbyte och därmed för lite lärande av varandra, så är målet ökat nordiskt utbyte för bättre lärande. Om utmaningen är att det råder deintegration i kommunen, så är målet att öka integrationen. Det finns olika typ av mål. • Effektmål: Är den kvarvarande önskade effekten när projektet är slutfört. • Resultatmål: Är vad som ska hända hos målgruppen i projektet • Prestationsmål: Är vilka aktiviteter som ska genomföras, till vilket antal, med vilken kvalitet och i vilken omfattning. • Organisationsmål: Är hur projektet ska ledas, styras och utvecklas • Resursmål: Är behovet av resurser för att bemanna, finansiera mm organisation och prestationer • Villkorsmål: Är åtgärder knutna till att skapa förutsättningar för genomförande av projektet med planering, möten med partners, projektets kultur, rutiner och administration Mål kan preciseras med SMARTA • Specifikt: Målet ska beskrivas rakt på sak. Inget krångel. • Mätbart: Om målet är integration, så kan det mätas genom att 70 procent av målgruppen ska uppleva en bättre integration efter projektet. Det mäts genom en enkät. • Accepterat: Både bidragsgivaren, den egna Steg 3 Handlingsplan Metoden: Beskriv aktiviteten i stort. ”Vi ska tillsammans med skolorna anordna ett utbyte som medför ett lärande kring undervisning, med andra lärare i Norden, inom ämnena språk och samhällskunskap”. Aktiviteter (prestationer): Här beskriver ni de aktiviteter som ska utföras. Hur många och hur bra. Organisation: Beskriv ansvars- och arbetsfördelning och hur projektet ska ledas och vilka som ska göra vad. Projektledaren: Beskriv hur projektet ska ledas, styras och administreras. Referensgrupp eller andra grupper: Beskriv om ni ska ha en referensgrupp eller någon annan typ av grupp, t ex arbetsgrupper. Tidsplan: Beskriv när de olika aktiviteterna ska genomföras. I tidsordning. Gantt-schema är bra att fylla i. Steg 4: Uppföljning och utvärdering Beskriv hur ni löpande kommer att följa det pågående arbetet, redovisning, rapporter och ekonomi. Ha en annan plan för två typer av utvärderingar. • Formativa utvärderingar görs vid längre projekt, för att se om man är på rätt väg och om något behöver förändras. • Slututvärdering sker vid slutrapportering. Steg 5: Budget och resurser Gör en ekonomisk kalkyl utifrån de prestationer och prestationsmål ni har. Vad behöver ni för resurser för att lyckas med dem. Glöm inte planeringstid, lokal, administration och kommunikation. Steg 6: Bilagor I bilagor kan ni fördjupa er på de delar bidragsgivaren önskar mer information eller där ni själv vill ge mer information. Lycka till! BO ANDERSSON, GENERALSEKRETERARE föreningen och gärna en tillfrågad del av målgruppen ska tycka det är relevant och intressant. • Realistiskt: Det ska vara en utmaning, men ändå kännas möjligt att nå. • Tidsbestämt: Ange datum när olika mål ska vara uppnådda. • Avgränsat: Kom ihåg att avgränsa projektet, så att det inte kan flyta ut i en massa sidospår. nordens tidning nr 3 | 2018 29