MES 1
Vi ser att det finns mycket att jobba på i bolage
n gällande hållbarhet. Vi har flera modiga kunder som faktiskt har vågat att stå upp för de hållbara lösningarna som de tror på, och som har sålt lösningar och system som har varit kanske dubbelt så kostsamma, men som blir hållbart för deras kund över tid. Det är ett sätt att positionera sig i marknaden – att våga stå upp för det här på riktigt, berättar MIkael Weléen, CEO för Great Group. Vi träffar söderköpings- och norrköpingsentreprenören med hjärtat i sälj: Mikael Weléen, som är CEO i norrköpingsföretaget Great Group. Han växte upp på en bondgård i Söderköping, och det var där entreprenörskapet kom att födas. Vi möter en energisk och idérik Mikael som hävdar att han har det bästa framför sig. Häng med! Entreprenören Mikael Weléen och jag hade stämt möte på Handelskammaren i Norrköping, och väl där möttes jag av många bekanta ansikten. Mikael försåg mig med kaffe och vi slog oss ner vid en av de bekväma sofforna för att få prata lite avskilt om Mikael, hans liv och hans företagande. Mikael har sina rötter i Söderköping, och har bott i Norrköping och Söderköping hela sitt liv. Det var under uppväxten på morfars bondgård som den tioåriga Mikael kom i kontakt med sälj för första gången, då han hjälpte till med lantbruket och även följde med morfar in till torget och sålde råvaror som de skördat. Detta tände den gnista som födde entreprenören i Mikael, och han såg möjligheterna i att ta fram bra produkter och hitta rätt köpare för att göra bra affärer. – Jag åkte till torget och sålde bullerblomster och det gav mig möjligheten att kunna köpa min första egna cykel, berättar Mikael. Och på den vägen fortsatte det. När Mikael var 17 år så fick han sin mamma att skriva på borgen för ett lån. Han tog tåget upp till Sandrews i Stockholm, köpte videofilmer, åkte hem till Söderköping och startade den första videoaffären i Norrköping och Söderköping. – Jag var en ung och lite galen entreprenör. Problemet var bara att jag var så tidigt ute att det var nästan ingen som hade videoapparater. Jag var tvungen att ta ett lån till för att köpa in hyrboxar (VHS-spelare i en box som man kunde hyra tillsammans med filmerna). Efter det fick jag hyfsad fart på det och jag drev videoaffären i något år innan jag sålde den. Det var väl där allting började, kan man säga, på riktigt med business. Efter att ha läst ekonomisk linje på gymnasiet hoppade Mikael på ett ekonomiprogram på högskolan, men insåg snart att han blev för låst i det upplägget. Han ville ha tid att göra affärer vid sidan av studierna. – Det ledde till att jag hoppade av och läste enstaka kurser i stället. På så vis plockade jag ihop en fil.kand. med ekonomi i botten. Jag fick min utbildning till slut, och jag fick göra affärer hela vägen igenom. Jag är entreprenör, och vill inte vila på möjligheterna, säger Mikael. Idag driver Mikael företaget Great Group, som han startade för fem år sedan. Innan dess hade han drivit upp ett större bolag i Sverige som jobbar med reservkraft och fysisk säkerhet. – När jag sålt det företaget, och satt i karantän, började jag få en bild av att jag ville vara med och bidra till att utveckla andra bolag inom sälj. Jag hade sett och upplevt att många bolag behövde utvecklas just inom säljbiten. Saknar du sälj i ett bolag, oavsett om det är ett industriföretag, byggbolag, IT företag eller ett konsultbolag, så är det kört. Du måste ha ett fungerande sälj. Det betyder inte att man måste vara säljare, i bemärkelsen att man är en ren säljare, men alla i ett bolag måste ju förstå att det är kunden man ska ta hand om och hur man säljer sina produkter eller tjänster. Fem år senare är Great Group ett bolag med 5 anställda och 10 konsulter, och jobbar med sälj- och säljutveckling. De gör och utför utbildningar till affärsskolor och MBAutbildningar. Sen har de även ett rekryteringsben där de just nu har en hel del VD-rekryteringar. – Just nu är det mycket rekryteringar; en del säljrekryteringar, men för tillfället har vi väldigt mycket VD-rekryteringar, vilket är jätteroligt. Att jobba med rekryteringar är ganska omväxlande och brett. Vi är med i hela processen: från att sälja in det, att skriva annonser, att sortera kandidater, träffa kandidater, intervjua kandidater, ta fram prov och låta kandidaterna genomföra dem för att kunna sålla. Det är en omväxlande del av vårt arbete. Eftersom det här numret har något av ett hållbarhetstema så frågar jag Mikael hur de tar sig an hållbarhet inom Great Group. Han berättar att hållbarhet är någonting som de har tänkt och pratat väldigt mycket om i bolaget och pratar med sina kunder om. – För oss handlar hållbarhet inte bara om det här med att åka elbil, sortera papper på rätt sätt eller att alltid välja hållbara leverantörer i varje läge. För oss handlar det om att från ett säljperspektiv utveckla sitt bolag på ett sätt där man tar fram affärsmodeller som skapar hållbarhet för kunderna. Samtidigt som man även skapar mervärde och bättre affärer för båda parter. – Vi ser att det finns mycket att jobba på i bolagen gällande hållbarhet. Många av våra kunder vågar inte riktigt stå upp för de mer hållbara lösningarna. Sen har vi förvisso även flera exempel där kunder till oss faktiskt har vågat att stå upp för de hållbara lösningarna som de tror på, och som har sålt lösningar och system som har varit kanske dubbelt så kostsamma, men som blir hållbart för deras kund över tid. Det är ett sätt att positionera sig i marknaden – att våga stå upp för det här på riktigt. Mikael framhåller även att i deras perspektiv handlar hållbarhet även om mänskligt värde. De har valt bort kunder där de känt att relationen inte skulle vara hållbar. – Vi har sett att det skulle dränera vår organisation. Det kan ha varit kunder som inte respekterat någon av våra medarbetare – då är inte det hållbart för oss. Det är en av de mänskliga aspekterna Mikael pratar om, men för Great Group handlar det även om att vi ska hålla som personer. – För att vi i Great Group ska må så bra som möjligt har vi infört möjligheten att träna på arbetstid. Känner jag mig helt slut klockan två, och behöver gå och träna – då får jag göra det, så länge det passar med planeringen av möten och så vidare. Frihet och förtroende under ansvar. I slutändan får vi en vältränad och välmående grupp av medarbetare. Great Group vill vara ett väldigt fint, välskött bolag som hjälper andra bolag att växa inom sälj, med Östergötland som hemmabas. I framtiden kan det mycket väl utvecklas till att de börjar titta på att etablera sig på andra orter. – Vi blir ofta uppvaktade och får erbjudande om att etablera oss på annan ort, men just nu är det inte aktuellt. Vi är dock ganska säkra på att vi inte ska satsa på de stora städerna som Stockholm eller Göteborg, utan det ska vara städer som strukturmässigt liknar Norrköping och Linköping. Kanske snarare Västerås, Jönköping eller kanske Växjö skulle kunna vara intressant. Det finns många sådana orter som man skulle kunna etablera sig på. Där 21