AMES 1
[ Denna artikel är ett redaktionellt samarbete ]
SEFAB är ett entreprenadföretag med ungefär 100 anställda som utför nyproduktioner, om- och tillbyggnationer samt ROT-projekt i ett område som sträcker sig från Småland i söder till Stockholm i norr, men att fokus ligger på Östergötland. PÅ bilden ser vi Niklas Holmér, Platschef och Hampus Lundgren, Inköpsansvarig. SEFAB FYLLER 25 OCH FORTSÄTTER ATT BYGGA FRAMTID I en av Norrköpings äldsta fastigheter, i en byggnad som man själva renoverat mitt i det historiska Industrilandskapet, ligger byggföretaget SEFAB:s kontor. Härifrån stöttas arbetet med de tjänster som företaget erbjuder; traditionell bygg entreprenad och partneringprojekt. Nyast i gänget är Michael Stenberg, som började som VD den 1 september, och som berättar om en arbetsplatskultur som lagt grunden för ett blomstrande och växande företag och som skapar förutsättningar för den framtid som man vill fortsätta bygga. – SEFAB-andan är unik, säger han. Den är en grundmurad känsla bland våra medarbetare som innebär anställda som trivs, gör ett bra jobb och därmed får våra uppdragsgivare återkommande välja oss, både för att vi är duktiga och kompetenta och för att vi är lätta att samarbeta med. SEFAB är ett entreprenadföretag med ungefär 100 anställda som utför nyproduktioner, om- och tillbyggnationer samt ROT-projekt i ett område som sträcker sig från Småland i söder till Stockholm i norr, 18 men att fokus ligger på Östergötland. – Vi tror på långsiktiga relationer, och genom att vara aktiva i de områden vi själva bor i och känner väl, kan vi vara en bättre samarbetspartner till våra beställare. Det är det vi kallar partnering och som är en central del i vår verksamhet, säger Michael och fortsätter berätta att det handlar om att, i relationen uppdragsgivare/utförare och kund/medarbetare, göra varandra bättre. Att, genom att komma i gång med samarbetet i ett projekt redan i ett tidigt skede, kunna dra nytta av varandras kunskaper. Och att SEFAB dessutom har en egen partneringcoach anställd, just för att säkerställa att man hela tiden blir bättre i sina projekt. Han berättar också om en samverkan med hållbarhetsaspekter gentemot såväl kommun och beställare som medarbetare. Ett sätt att arbeta som innebär möjligheten till smartare val, såväl ekologiskt som ekonomiskt, ett effektivare sätt att arbeta med resurser och på så sätt vara mer varsam med både egna och kundernas pengar samt att verka socialt genom att erbjuda utbildningar, lärlingssystem och vara en tillåtande och inkluderande arbetsplats där människor får växa och utvecklas. Michael, som till sitt VD-uppdrag tar med sig mångårig erfarenhet från både utförar- och beställarsidan i byggbranschen, ser fram emot att fortsätta utveckla SEFAB tillsammans med medarbetarna. Michael Stenberg, som började som SEFAB:s VD den 1 september. – Jag vill vara med och skapa möjligheter för SEFAB att kunna bli starkare och bättre i en samtid som just nu erbjuder en del utmaningar, säger han. Och jag är övertygad om att vi, med våra grundvärderingar och drivkraft, kommer att kunna fortsätta leverera kvalitet till ett Östergötland som ständigt växer. Jag är säker på att vi som bransch kommer lära oss mycket under kommande år och jag tror dessutom att vi kommer se ett större behov av mer samverkan. Mycket har hänt under de 25 år som gått sedan Anders Arrelid och Per Furuheim startade sitt byggföretag 1997 och Michael ser fram emot att få vara med på resan framåt. – Tillsammans med alla kompetenta och engagerade människor på SEFAB finns alla förutsättningar för att även framåt leverera trygghet i projekten, växa klokt och hållbart och framför allt: fortsätta bygga framtid!