AMES 1
MEDIA, REKLAM & PR Västmanlands landskapspizza pr
esenterad i bokform. SVERIGES LANDSKAPSPIZZOR BLIR BOK FOTO: VÄSTERBOTTENOST Mediavärlden är i ständig förändring menar Oui Agency. OUI AGENCY EXPANDERAR OCH UTVECKLAS TILL EN NYTÄNKANDE, GLOBAL BYRÅ FOTO: PEXELS Oui Agency expanderar och utvecklas nu till en nytänkande, global byrå där fokus ligger på marknadsföring baserad på data och analys. Med denna rebranding vill Oui visa att de tagit det traditionella byråtänket ett steg längre. Riktigt vass kommunikation kräver lokal förankring menar Oui Agency och tar ett stort steg ut i marknadsföringens ombytliga värld när de genomför en omfattande omstrukturering av sin byrå. Den solida grunden tillika kärnan i deras marknadsföring består som alltid av data och insikter, som de sedan tar ut i vassa och kreativa kampanjer. Att byrån väljer den globala vägen bottnar i viljan att analysera hur konsumenter beter sig i olika länder. Samma kommunikation fungerar inte överallt, utan det krävs en lokal förankring för att träffa rätt hos varje individ och i varje land. – Efter flera år i mediebranschen, ser jag att det idag finns behov av en byrå som kan hjälpa kunder med rätt typ av data, rätt typ av insamling och rätt typ av beslutsfattanden. Ett varumärkes kommunikation måste idag vara datadriven för att varumärket ska överleva, säger Thomas Juréhn, vd på Oui Agency. Idag är det allt fler varumärken som har svårigheter när det kommer till hur och mot vem de ska rikta sin kommunikation. En stor del av branschen bygger på kreativa idéer där effekten varit nästintill omöjlig att mäta. Därför vill byrån nu fokusera på att bygga upp en vass kommunikation som lutar sig mot riktig information och kvalitativa undersökningar, där både kunden och konsumenten får komma till tals. Oslagbar data och gedigen analys lägger grunden för Ouis kreativa kampanjer. Oui Agency pekar också på värdet av att stärka sitt varumärke, något de menar är extra viktigt under ekonomiska osäkerheter. Dagens situation med en marknad med stigande priser gör det allt svårare för konsumenter att handla, och därför blir det ännu viktigare för varumärken att kommunicera rätt. Bygger man inte upp ett starkt, målgruppsanpassat förtroende hos sina konsumenter ökar risken att de, istället för att stå kvar vid varumärkets sida, vänder sig till andra alternativ. Byrån trycker därför på den starka betydelsen av data och statistik för rätt riktad kommunikation. Man måste kunna mäta effekten av sin kommunikation för att veta vad det är i den som brister. ® Tillsammans med Svenska kocklandslaget bjöd Västerbottensost in svenska folket att ta fram pizzor med smak av de råvaror som gör just deras landskap unikt. Intresset och engagemanget blev enormt och recept på pizzor strömmade in från alla landets hörn. Resultatet blev 25 stycken svenska landskapspizzor som nu samlas i en bok. – När jag hörde om de olika landskapspizzorna kände jag direkt att det var en nytänkande och spännande idé som skulle göra sig bra som bok. Så det är väldigt roligt att nu få lansera boken om Sveriges landskapspizzor. Säger Eva Mеnsson, vd på Isaberg förlag. Samtliga landskapspizzor representerar Sveriges råvaror med utvalda smaker från varje landskap där matglädjen och stoltheten över de lokala råvarorna och mattraditionerna lyser igenom i alla recept. Efter ett stort intresse på pizzorna har nu Isaberg förlag samlat alla pizzorna i en vacker, inbunden bok. Boken bjuder på många spännande och oväntade recept för alla pizzaälskare. Vad sägs om Gotlandspizza med lammfärs och ramslök, småländsk pizza med isterband och vispad färskost eller en midsommarpizza med matjessill och brynt smör från Dalarna. Boken passar lika bra som en snygg inredningsdetalj på bordet likaväl som den är en perfekt gе-bort-present. Dessutom är alla duktiga och stolta bagare med i boken med sina namn. Boken kommer att lanseras på Bokmässan i Göteborg den 22-25 september där det även kommer att finnas möjlighet för fem lyckliga personer att vinna ett lyxigt kit som inkluderar en landskapspizzabok och ett pizzastål från det norrländska företaget Gourmetstål. ® Detta kaotiska och farsartade äventyr finns att läsa i senaste numret av 91:an-tidningen. KAOS I KUBIK NÄR 91:AN INTAR GÖTEBORG FOTO: PRESSBILD I serien ”Ett glittrande glatt Göteborg” sätter sig menige soldaten 91:an Karlsson i bilen och reser för första gången till Göteborg. Flera välkända Göteborgsprofiler och landmärken skymtar förbi, och ordvitsarna står som spön i backen. Det är en alldeles vanlig höstfredag på regementet Klackamo Hed. Höjdarna, överste Gyllenskalp och major Morgonkröök står inför att ge sig iväg på en motvillig tur till rikets andra stad och det årliga mötet med den lynnige översten Vinga. När tågresan inte går som på räls rullar 91:an Karlsson och hans fästmö Elvira in i handlingen och rycker (ofrivilligt) till undsättning. Ett högoktanigt gasen-i-botten-äventyr längs Göteborgs gator och avenyer tar sin början. Det bjuds på fars och förvecklingar, dåliga vitsar (som sig bör), detaljrika miljöskildringar och ett persongalleri pepprat med Göteborgsreferenser. Kurt Olsson, Håkan Hellström och Glenn Hysén är bara några av stadens alla legendarer som förärats med tecknade statistroller. Och på detta – en dråplig avslutning som tar huvudpersonerna till, inte vägs men väl vals ände. Bakom den spektakulära serien står manusförfattaren – och Göteborgsbon – Pidde Andersson och tecknaren Anders Skoglind. ® 34