AMES 1
KRÖNIKA Robert Wallin Bitr. regionchef Företagarn
a Östergötland VARFÖR FINNS KVINNLIGT FÖRETAGANDE? Sverige ses över hela världen som ett land där såväl jämställdhet som entreprenörskap står i fokus. Kvinnors företagande är också en prioriterad fråga i ett brett spektrum av sammanhang. Företagarna och många andra näringslivsaktörer arbetar varje dag för kvinnors företagande men framför allt företagandets förutsättningar generellt skall lyftas högre upp på agendan och förbättras. En fråga som är frekvent återkommande för mig är varför vi pratar om kvinnligt företagande 2022 som en separat företeelse och inte bara som företagande? Jag tror att det finns flera anledningar till detta och med tanke på att det trots allt ser ut som det gör vill jag passa på att titta på vad det är som gör att kvinnor väljer att starta företag och vad drivkraften är bakom företagandet. (Informationen är hämtad ur rapporten Kvinnors företagande 2021, Företagarna och Almi.) Om vi tittar närmare på varför kvinnor startar och driver företag så ser vi att nästan en fjärdedel av alla kvinnorna framhäver självständighet och frihet, att fatta egna beslut och äga sin tid som den stora drivkraften. 16 procent har antingen blivit erbjudna att starta ett bolag eller har ärvt ett företag. 15 procent har startat för att de behöver ett arbete eller för att testa något nytt. Ytterligare anledningar till att kvinnor startar kan vara för att de ser ett behov av en specifik produkt eller tjänst, eller för att de identifierat en obearbetad marknad, man vill skapa förändring och vara till nytta eller skapa en egen livsstil med större flexibilitet och möjlighet att arbeta hemifrån. Som du säkert förstår så skiljer det sig inte särskilt mycket från varför män startar och driver företag och ändå pratar vi om kvinnligt företagande som något annat än bara företagande. Vad är drivkraften med kvinnors företagande? Att få utveckla sin verksamhet och även sig själv är den enskilt största drivkraften bakom att kvinnorna väljer att vara företagare där nästan en tredjedel svarar detta. Mer än en femtedel driver sitt företag för att det är kul! Många driver företaget vidare för att det går bra och för att de har nöjda kunder. Flera nämnde också samma anledning som varför de väljer att starta, det vill säga självständighet och frihet samt kunna förändra, hjälpa andra och skapa nytta. Jag är helt övertygad om att drivkrafterna som nämns ovan även kan bockas av hos de flesta män som driver företag. Vad är det då som skiljer kvinnor och män i sitt företagande? Det finns ett par faktorer som sticker ut och det är att kvinnor över lag är mer nöjda i det man har, driver i högra grad soloföretag, belånar sig lägre, drivs inte i samma utsträckning av ekonomisk framgång, status och expansion. Förutom det sistnämnda tror jag att en anledning till att vi pratar kvinnligt företagande är för att det finns utmaningar som kvinna och företagare som skiljer sig ifrån att vara man och företagare. En sak som vi skall ha med oss innan vi fortsätter är att merparten av kvinnorna inte ser några hinder med att driva företag som kvinna utan ibland till och med upplever det som en fördel. Men trots det så finns det utmaningar när man tittar närmare på det och det är till exempelvis finansiering, höga krav från män, nonchalans, ifrågasättande och konkurrens. Det bottnar sig i flera olika faktorer men det kan upplevas och härledas till att vara kvinna och företagare. Det finns mycket att säga i det här ämnet och är du nyfiken på mer så finns en hel rapport på foretagarna.se kring kvinnligt företagande. Det jag vet är att den långsiktiga visionen måste vara att det vi kallar kvinnligt företagande bara ska benämnas som företagande i framtiden, där kvinnor har samma tillgång till marknaden som män. Tyvärr är vi inte där än och därför måste vi se över kvinnors företagande, drivkrafter, hinder och möjligheter och våga lyfta kvinnorna för att nå en förändring. Om en förändring ska ske kan vi inte vänta vi måste se över kvinnornas behov och börja arbeta. Varför finns kvinnligt företagande när det enda vi behöver oavsett kön är företagandet! ® 8 FOTO: CRELLE