Sten Omslag: Fredrik Stenberg
Sten Innehåll
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Sten i Skarpnäck, marmorinspirat
ion, uppåt för stenindustrin, Bentleys stenfanér
Sten Stenbrottet: Thorsberg
Sten Intervju: Eva-Lotta Axelsson
Sten Årets sten 2017: Offerdalsskiffer
Sten Porträtt: Fredrik Stenberg
PORTRÄTT FREDRIK STENBERG iv ner, hitta på nytt,
bygg upp, gå framåt. Designgruppen Uglycute var millennieskiftets designpunkare, nyfi kna smakstormare som ritade om den svenska designkartan under 00-talet. – Vi gjorde uppror mot slentrianmodernismen, den blonda skandinaviska och minimala looken, säger arkitekten Fredrik Stenberg, en av gruppens fyra grundare, när vi träff as i Uglycutes högkvarter i en källare på söder i Stockholm. Här är kontor, snickeri, råvarulager med byggmaterial, prototyper, snickeri, spånplattor och skivor och modeller. Det fi nns en lekfull laddning bland grejorna, något spännande pågår. Uglycute arbetar mycket med restauranginredningar. Stockholmskrogen Bar Central på Birger Jarlsgatan är en totalmiljö av beredskapstid, Uglycuteråa material och centraleuropeisk tradition, en lika smart som trevlig murrighet. Andra projekt är Söderbaren Bananas, Woodstockholms showroom och ett tegelarbete i restaurang Svejks källare. Förberedande arbete pågår nu med restaurang Volt på Öster malm och Konst facks restaurang. Utöver inredningsarbetet undervisar Fredrik på halvtid på arkitekthögskolan i Stockholm, där han bland annat leder blivande arkitekter in i utvecklingen av miljonprogramsområdena. Uglycute startades 1999 av fyra kamrater. Fredrik Stenberg jobbade på White arkitektbyrå. Jonas Nobel och Markus Degerman var konstnärer och Andreas Nobel var inredningsarkitekt. De hade alla sina egna jobb, men när de sågs och gjorde något spännande blev det Uglycute. – Vi kände att vi behövde rädda begreppet design från sig självt. Ordet hade sluta fungera. Design är något du gör, ett skapande, men då kunde man säga ”designsoff a” och alla begrep hur den såg ut. Du kunde säga ”röd” likaväl som ”design”. Gruppen tyckte att det måste hända något och att skönhetsbegreppet måste vara i ständig rörelse. – Varje gång man har försökt hejda den rörelsen har det slutat ganska illa, med tusenåriga riken och annat. Där fi nns också förklaringen till gruppens namn: det söta och det fula. – Det är mittemellan det spännande fi nns. Vi försöker gå in där man instinktivt inte vill och hitta något nytt. Uglycute är ett sätt att överraska sig själv. Med en virvel av idéer, workshoppar, inredningar, utställningar, samarbeten, brödbakning och möbel design blev Uglycute snabbt ett alternativ med en do it yourself-attityd som ifrågasatte designvärldens normer. Gruppen arbetade ofta med ”låga” material – spånskivor, frigolit, akustikplattor. Deras möbler var lekfullt uppkäftiga, nybrutala, tydliga på nya sätt, utan smink. Attityden var åtråvärd. Gruppen etablerades snabbt och fi ck arbeta med konstmässor. De inredde Djurgårdsbrunns värdshus åt konsthallen Magasin 3 och butiker och kontor för klädmärkena Cheap Monday och Blank. De sökte ärlighet och djup i en värld av yta. Upproret blev snart designhistoria. Efter bara tolv års verksamhet visades den första retrospektiva Uglycuteutställningen, på Marabouparkens konsthall, och en maffi g bok redovisade gruppens projekt och idéer. Ulgycute och Fredrik Stenberg gjorde uppror mot slentrianmodernismen och den blonda minimalistiska looken. e senaste fem åren är det mest Fredrik och Jonas Nobel som har arbetat heltid med Uglycute. I år är Jonas på Iaspis ateljéstipendium i New York och Fredrik håller ställningarna med hjälp av snickaren Moa Ott och praktikanter. – Vi är inget traditionellt arkitektkontor och vill inte bli det heller. Vi har inte velat ta steget att anställa folk. Då krävs en annan typ av beställare, ramavtal och ISO-certifi kat, säger Fredrik och berättar om hur Uglycute bjöds in som konstnärer i en tävling om Kirunas framtida stadshus. Gruppen ritade ett förslag, men gjorde också en fi lm ISO ( 2013 ). Den berättar både fi ktivt och dokumentärt och är signifi kativ för hur Uglycute fungerar, med oväntade projekt som blir plattformar för nya samtal och samarbeten. Filmen behandlar egentligen den svenska arkitekturens kris. Hela systemet med ISO-certifi eringar, ramavtal och prekvalifi ceringar bidrar till att det arkitektoniska idéfl ödet och nytänkandet stagnerar i dag. – Tio, femton kontor ritar det mesta i Sverige. Det är inte bra för konstformen. Det saknas en arkitekturpolitik som vill något annat. Den har funnits i Sverige, den fi nns i Holland och i Norge och det ser vi nu resultatet av. När små kontor släppts fram och kan etablera sig, då produceras också intressant ny arkitektur. För att komma vidare måste branschen hitta andra rum att diskutera de här problemen i. Uglycute har hittat ett ledigt sätt att röra sig mellan konst, formgivning och arkitektur. – Konstens rum ska användas till grundforskning. Där ska det skapas och forskas och sedan ska insikterna föras över till de andra rummen. Du kan inte experimentera när det är skarpt läge, då måste sakerna fungera. En stol till en krog eller ett äldreboende måste gå att sitta på, stapla, hänga upp. 18
Sten Tema: Inredning – stentrender
Sten Tema: Inredning – Kullaro
Sten Tema: Inredning – stenlyxiga takvåningar
Sten Tema: Inredning – uppgradetat 1700-tal
Sten Projekt: Fyrans nya fasad
Sten Krönika: Pål Svensson
Sten Stenhistoria: Socklarna berättar om det gamla
Göteborg
Sten Stenpirset 2017: Dags att nominera!
Sten Fråga Kurt & Kai: Polish på stengolv?