Sten Omslag: Fredrik Stenberg
Sten Innehåll
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Sten i Skarpnäck, marmorinspirat
ion, uppåt för stenindustrin, Bentleys stenfanér
Sten Stenbrottet: Thorsberg
Sten Intervju: Eva-Lotta Axelsson
Sten Årets sten 2017: Offerdalsskiffer
Sten Porträtt: Fredrik Stenberg
Sten Tema: Inredning – stentrender
Sten Tema: Inredning – Kullaro
Sten Tema: Inredning – stenlyxiga takvåningar
Sten Tema: Inredning – uppgradetat 1700-tal
Sten Projekt: Fyrans nya fasad
Sten Krönika: Pål Svensson SMÅSTEN ▼ KRÖNIKAN PÅL
SVENSSON FOTO: ANNA RUT FRIDHOLM Där som luften tränger sig in J ag hade arbetat med skulptur i säkert 15 år då jag ombads att skriva en recension i Göteborgs-Posten av en nyutkom men bok om skånska stenkyrkor från 1100-talet. En säregen konstskatt med fantastiska bilder i svartvitt av huggna reliefer och fi gurer, men det som fångade mig starkast var den dikt som inledde boken. ”Ih, hvor er det stærkt hvor er det overvældende stærkt, at se varm och jordisk kærlighed hugget ud i sten, saa luften udenom kunne trænge sig ind hvor der før kun var stolte stenmasser.” Plötsligt fi ck en dikt av den danske poeten Jens August Schade ( 1905–1978 ) mig att förstå vad det är jag håller på med. Han formulerade vad själva kärnan av stenskulptur är. Man hugger bort stolta stenmassor så att luften kan tränga sig in, så enkelt är det! Man ger utrymme för luft, medvetet eller omedvetet. Ett konstverk i sten består av två material, sten och luft. Sten omgiven av luft, eller luft omgiven av sten! M 38 an kan vända på det, utan luft ingen skulptur. Ett stenblock i naturen kan naturligtvis ha en spännande form, men med konstnärens medvetna formande får den ett uttryck. Balansen mellan tomrum och massa förmedlar tankar och känslor, vi får kontakt med ett universum av avvägande och beslut. Det fi nns mängder av konstnärer som har arbetat medvetet med denna luft, med tomrum och mellanrumsformer. Henry Moore perforerar stora tunga volymer med hålrum, han skriver att man i håltagningen känner massans insida, och med hjälp av hålet kan man förnimma skulpturens baksida! Varför är då detta så intressant? Alla som deltagit i teckningsundervisning har tränats i att inte bara teckna former, utan också se mellanrumsformerna. I musik är det inte endast tonerna som är viktiga, tystnaden mellan ljuden är också en del av helheten. I stadsbilden är det inte endast husen som är viktiga, utan också mellanrummet mellan dem. Gatorna, torgen, platserna ger en bild av det liv man lever, vilket skiljer London från New York, vilket skiljer Rom från Paris. M est tydlig blir kanske tomrummets betydelse i skönlitterära verk. Det är inte bara det som står skrivet utan också det som är utelämnat som bildar mening. Man säger att man läser mellan raderna … Det är något oändligt vackert med att skapa tomrum. Man behöver luft för att andas, fyller man varje utrymme fi nns ingen plats för rörelse och fantasi. För att tankar och visioner ska få ta plats behöver vi luft, tomrum som yta och djup! Utblick, huggen i Röd Bohus, står vid Härlidsberget i Grebbestad. PÅL SVENSSON, KONSTNÄR OCH VINNARE AV STENPRISET 2016 FÖR VERKET UTBLICK/INSIKT I MALMÖ.
Sten Stenhistoria: Socklarna berättar om det gamla
Göteborg
Sten Stenpirset 2017: Dags att nominera!
Sten Fråga Kurt & Kai: Polish på stengolv?