Sten Omslag: Fredrik Stenberg
Sten Innehåll
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Sten i Skarpnäck, marmorinspirat
ion, uppåt för stenindustrin, Bentleys stenfanér
Sten Stenbrottet: Thorsberg
Sten Intervju: Eva-Lotta Axelsson
Sten Årets sten 2017: Offerdalsskiffer
Sten Porträtt: Fredrik Stenberg
Sten Tema: Inredning – stentrender
TEMA INREDNING ”Vit marmor är inte det idealiska
köksmaterialet eftersom det kan missfärgas och repas. Berättar vi det brukar folk ändra sig och kanske välja granit i stället.” IVAN MARCIKIC, STENDESIGN Kolmårdsmarmor, diabas, den ljusa gotländska kalkstenen som är fantastisk att skulptera i. T renderna blir påtagliga i hanteringen. Tomislav Marcikic berättar att när ett lass med 25 ton sten anlände för fyra fem år sedan var 5–10 skivor vit marmor, resten var granit och diabas. I dag är det tvärtom: 5–7 skivor är diabas, resten vit marmor. Ute på lagret skymtar tidigare kökstrender. Det lyser lite rött här och där, en glimt av åttiotalets förtjusning i röd kalksten. I dag är den sovande. Mer närvarande är den varmgrå portugisiska kalkstenen från Cascais. Att se den är att kastas tillbaka 10–15 år till inredningsmagasinens reportage om de nya minimalistiska köken som då sökte sig bort från den mest rymdskeppslika Corianladdade vitheten mot naturmaterial. Så kom det svarta: Bänkskivor i diabas till vita köksluckor. Kompositskivor blev hippt en period, men tycks vara på utgående. Kanske är det en växande tveksamhet inför teknik och transporter och den lite döda känsla som kompositen bär på. Det är fi nt med naturstenens födelsemärken. Efter några år av svart-vitt syntes en allmän dragning åt det lite mer klassiska och eleganta och då kom carraran dundrande in med hela sin antika laddning: kejsarmaterialet, lyx och status. – Ett problem är att kunderna bara ser köken i tidningar. Ofta vet de inte vad det är de vill köpa. Vit marmor är inte det idealiska köksmaterialet eftersom det kan missfärgas och repas. Berättar vi det brukar folk ändra sig och kanske välja granit i stället, säger Ivan Marcikic. Bröderna Marcikic märker av ett visst intresse för annan sten än den vita. – Folk frågar efter något annat. De vill ha marmor, men det ska inte se ut som carrara. Intresset för den gröna stenen tycks ha vaknat rejält. Tim Ericsson. – Kolmården är en svensk sten som är outstanding i färg och mönster. Den har en livfull fräschör och den sågade ytan får en härlig taktilitet. L andets främsta specialist på den unika gröna stenen är Borghamns Stenförädling som nu upplever en stark ökning av beställningar. – För fem år sen levererade vi 20–30 procent i Kolmårdmarmor, i dag är det hälften. Fler och fl er upptäcker att den fi nns att få tag i, säger Tim Ericsson som är fj ärde generationen i familjeföretaget. Han berättar om leveranser av Kolmårdsmarmor till bänkskivor i Näringslivets hus i Stockholm och handfat till Bukowskis nyligen ombyggda huvudkontor, ett jobb översett av det engelska trendoraklet Ilse Crawford. Kolmårdsmarmorn var förr vanlig i pampiga byggen som slott, museer och operahus, men sjönk undan under andra hälften av 1900-talet till förmån för billigare och mindre expressiv sten. Kolmårdsmarmorn signalerar ett slags grandios elegans, ett klickande av snabba fötter på bankgolv i det gamla Europa, som uppfattades som passé i folkhemsbygget efter kriget. Köksbänkar av plåt sattes in överallt. Den sista i brytningen i Kolmården lades ner i början av 1970-talet. Tjugo år senare tillfrågades Borghamns Stenförädling av markägaren om man ville bryta. – Det är en klassisk sten som exporterats till hela värden, så vi testade, säger Tim Ericsson. Företaget levererar i dag bland annat fönsterbänkar i grön marmor. – Vår Kolmårdsmarmor är en av värdens hårdaste marmorsorter. Hade det varit en italiensk sten hade den nog kallats för granit. Det är mer sprickor i den istidsknådade svenska stenen, som är svårare att bryta och leverera i stora block. Stendesign i Jordbro skulle gärna arbeta mera med svensk sten. – Kolmårdsmarmor, Öland, Slite, Jämtlandsplattor … det är jättefi nt allting, men på grund av priserna väljer många köpare utländsk sten i stället, säger Tomislav Marcikic. I botten handlar det om det kortsiktiga lågpristänkandet som genomsyrar allt, ända ner i berggrunden. – Det gäller att få upp medvetenheten om kvaliteten hos kunden, säger Tim Ericsson på Borghamns Stenförädling. Kunder och beställare – och i förlängningen tjänstemän och politiker – måste inför framtiden lära sig att betala klokt för hållbar kvalitet och arbetets värde. Vi som konsumenter måste begripa och tycka om känslan av och vissheten om att vår köksbänk eller vårt hallgolv har tagits fram under schysta förhållanden. I grunden handl ar det om respekten för människor, de gamla goda FNstadgarna. Allt fi nns i de produkter vi väljer. – Man måste som inredningsarkitekt alltid avväga om det är befogat att inreda med sten. Hur länge ska den ligga och hur ska den brukas, säger Karin Tyrefors. – Stenarbete kräver förnuft och ansvar. Berget sågas upp och vi kan inte 27
Sten Tema: Inredning – Kullaro
Sten Tema: Inredning – stenlyxiga takvåningar
Sten Tema: Inredning – uppgradetat 1700-tal
Sten Projekt: Fyrans nya fasad
Sten Krönika: Pål Svensson
Sten Stenhistoria: Socklarna berättar om det gamla
Göteborg
Sten Stenpirset 2017: Dags att nominera!
Sten Fråga Kurt & Kai: Polish på stengolv?