Sten Omslag: Fredrik Stenberg
Sten Innehåll
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott: Sten i Skarpnäck, marmorinspirat
ion, uppåt för stenindustrin, Bentleys stenfanér
Sten Stenbrottet: Thorsberg
Sten Intervju: Eva-Lotta Axelsson
Sten Årets sten 2017: Offerdalsskiffer
Sten Porträtt: Fredrik Stenberg
Sten Tema: Inredning – stentrender
TEMA INREDNING Luzette på Stockholms Central är e
tt brasserie inspirerat av klassiska internationella järnvägsrestauranger. Jonas Bohlin har inrett med främst svenska material: kalkstensplattor, granit, kakel, mässing, marmor och trädetaljer. Luzette fi ck Guldstolen 2016. Stenarbetena är utförda av Södermalms Sten. FOTO: ANDERS THESSING TEMA inredning N atursten är allt vanligare i privata och off entliga inredningar. Det talas om kvalitet, hållbarhet och ursprung, självklara ting. Men så har vi trenderna: smakhorisonterna som rullar fram utan ett vi vet exakt när och hur de skiftar. Någon självpåtagen trendguru ropar ut med marmorn, men hur blir det på riktigt? Det är ett rejält avstånd mellan snabbfotade trendspanare och ”verkligheten”. Det fenomen en medial kraft plötsligt ledsnar på kan fortleva som modernt i åratal. Hos Stendesign i Jordbro hamnar vi direkt i inredningstrendens handfasta vardag. I mitten av lagret med grå och svarta stenskivor fi nns ett stort glapp. Där brukar det skimra vitt. – Carraran är nästan slut. Vi väntar på en transport, säger Tomislav Marcikic, som driver företaget sedan 2004. Han och brodern Ivan Marcikic har tillsammans med ett tiotal anställda en framgångsrik produktion av stenprodukter till köksfi rmor som Marbodal, Tibro, Ballingslöv och några till. Tomislav arbetade på Södermalms sten och 24 började själv sälja färdiga stenskivor från Estland. Med fl er och fl er kunder växte hans intresse för egen tillverkning. – Jag köpte en liten såg för att kunna rätta till saker som gjorts fel, började såga och köra med vinkelslip. Nu susar två-tre CNC-maskiner härinne i industrihallen. Tekniken är fantastisk. Det går att göra urtag, spår, text och fotoreliefer. Företaget erbjuder också kunder att utgå från egna önskemål och designidéer. I dag är ungefär 80 procent av produkterna köksskivor, nästan bara i vit carraramarmor. – När vi kör för fullt här och fem sex kök är under produktion och allt är i carrara, då önskar man att det hade funnits något annat också. H ur uppkommer trenderna, hur får de genomslag? I dag återbrukas alla 1900-talets stilar. Nyfunkis blandas med retro för att framkalla hotellkänsla i hemmen. Här passar natursten fi nt som en funktionsbottnad, traditionell linje, där det goda livet ska synas som kvalitet. En Filippa K-butik på Biblioteksgatan i Stockholm har inretts med grön marmor från Brännlyckabrottet söder om Zinkkgruvan i Närke. Här berättar stenen om varumärkets soliditet och elegans, känslor som ska sippra över till produkterna i butiken. Vi dricker kaff e vid marmorcafébord på Fabrique eller Gateau-kedjorna, äter i Jonas Bohlins kroginteriörer som Luzette och Brillo i Stockholm där marmorns svala yta är en viktig roll i kvalitetsbudskapet. Här uppstår en tidlös stil baserad på den praktiska aspekten. Cafébord av sten som är lätta att hålla rena var centrala i de sotrökiga, cigarrdimmiga 1800-talsstäderna där den moderna cafékulturens estetik utvecklades. Den svenska Ekebergsmarmorn har i långa tider varit en klassiker i det inredningslandskapet, med diskar i till exempel bagerier och konditorier. –Den är en lite ”lortigare” hårdare carrara. Det som är snyggt är att caféborden blir slitna, att de får en levande patina, säger Karin Tyrefors, inredningsarkitekt och stenkonstnär, som har hållit sig till svenska stensorter. – Jag är förtjust i alla olika sorter:
Sten Tema: Inredning – Kullaro
Sten Tema: Inredning – stenlyxiga takvåningar
Sten Tema: Inredning – uppgradetat 1700-tal
Sten Projekt: Fyrans nya fasad
Sten Krönika: Pål Svensson
Sten Stenhistoria: Socklarna berättar om det gamla
Göteborg
Sten Stenpirset 2017: Dags att nominera!
Sten Fråga Kurt & Kai: Polish på stengolv?