Kanalen 1
4 Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM • NR 2 • Vecka
2 • Tisdag 10 jaNuaRi • 2017 samhälle &politik Österåkers kommun satsar på att etablera en ny matematikmodell med inspiration från Singapore. Förhoppningen är att göra matematikundervisningen både roligare och mer effektiv än hittills. – Vi strävar efter goda resultat på lång sikt, säger Martin Andersson, utvecklingsledare på skolförvaltningen i Österåkers kommun. Österåkers kommun genomför en satsning på två förstelärare i matematik: Angela Stjernström och Madeleine Lundberg. Tanken är att de tillsammans ska utveckla matematikundervisningen genom Singaporemodellen. – Singaporemodellen handlar om att elever redan i tidig ålder ska börja med problemlösning. Att illustrera med hjälp av bilder, diagram och konkreta material gör det lättare för många barn att lösa svåra tal. Grunderna som eleverna lär sig kommer de ha stor användning för när de blir äldre, säger Madeleine Lundberg, förstelärare på Fredborgskolan. Matematikresultaten i Singapore har i en internationell jämförelse varit mycket goda. Det finns några märkbara skillnader mellan skolsystemen i Singapore och Sverige. I Singapore är det fler förlagda undervisningstimmar i matematik samtidigt som läsåret är uppdelat i fyra terminer. Klarar en elev inte av ett matematikprov får man inte gå vidare i studierna och påbörja nya moment. Enligt Angela Stjernström, förestelärare på Österskärskolan, kan vi inte övergå till skolsystemet i Singapore, men vi kan ta lärdom av hur de arbetar. – I Singapore börjar läraren med en gemensam genomgång och gruppuppgifter. I slutet av lektionen jobbar eleverna sedan enskilt med matematiktal i läroböckerna. Man har en textbok och en arbetsbok och alla elever över hela landet har samma läromedel, säger Angela Stjernström. Med den nya modellen hoppas lärarna även kunna fånga upp fler elever. Alla lär sig inte bäst av att bara se matematiktal på tavlan, en del föredrar att tänka mera praktiskt, med legobitar eller genom att rita bilder. Angela Stjernström anser att en fördel också är, att matematikmodellen går hand i hand med svenskundervisningen. Förutom att elever redan i tidig ålder lär sig tillvägagångsätten för problemlösning så förbättras även deras språkuppfattning. – Förutom att elever redan i tidig ålder lär sig tillvägagångsätten för problemlösning så förbättras även deras språkuppfattning. En stor del av matematiklektionerna går till att diskutera och att tolka nya begrepp rätt, säger hon. TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se Ny matematikmodell ska förbättra undervisningen När studierna kring Singaporemodellen är avslutade för förstelärarna Angela Stjernström och Madeleine Lundberg är tanken att de ska kunna fungera som en länk till övriga lärare i kommunen. Med den nya matematikmodellen hoppas de kunna fånga upp fler elever. Alla lär sig inte bäst av att bara se matematiktal på tavlan, en del föredrar att tänka mera praktiskt, med legobitar eller genom att rita bilder. Foto: Martin andErsson När förstelärarnas studier kring Singaporemodellen är avslutade är tanken att de ska kunna fungera som en länk till övriga lärare i kommunen. – Jag hoppas att vi ska kunna ge Österåkers kommun genomför en satsning på två förstelärare i matematik: Madeleine Lundberg och Angela Stjernström. Tanken är att de tillsammans ska utveckla matematikundervisningen genom Singaporemodellen. Foto: torkEl halvorsEn ringar på vattnet, säger Angela Stjernström. Hur av Singaporemodellen ska förmedlas till andra skolor i kommunen är inte klart. Madeleine Lundberg berättar att de först ska resa till Singapore och slutföra utbildningen där. Tillsammans med Pedagogcentrum ska de sedan diskutera fram tänkbara möjligheter till samverkan. – Upplägget för hur detta ska gå till är inte fastställt, men föreläsningar och workshops är tänkbara alternativ, säger Madeleine Lundberg. – Drömscenariot är att matematiken fortfarande ska vara rolig när man kommer upp i årskurserna. Då kommer resultaten också att bli bättre på lång sikt, säger Martin Andersson. Torkel Halvorsen