Kanalen 1
2017 • Tisdag 10 januari • Vecka 2 • nr 2 • Kanal
en i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM samhälle &politik Försämrad turtäthet Lena Baad-Heimer blev chockad när hon såg den nya tidtabellen för Roslagsbanan. Foto: Maria Ehrs Lena Baad-Heimer ifrågasätter den försämrade turtätheten. Normalt sett brukar hon se fram emot den nya, ofta förbättrade turtidtabellen, men den oväntade försämringen var det som upprörde henne. – Istället för förbättrad trafik är det endast fyra tåg i timmen i rusningstrafik från och till Österskär/ Åkersberga, istället för som tidigare sex tåg per timme. Det är en försämring med 30 procent. Av dessa fyra tåg är endast två snabbtåg. Arriva sätter inte in någon förstärkning i rusningstrafiken, säger hon. Hon har bland annat kontaktat Österåkers kommun för att få svar på varför den nya tidtabellen ser ut som den gör. – Anledningen till att Roslagsbanan har en ändrad tidtabell är den dubbelspårsutbyggnad som pågår, säger Johanna Roos, trafikplanerare på väg- och trafikenheten på Österåkers kommun. Lena Baad-Heimer pendlar varje dag med Roslagsbanan mellan Österskär och Stockholm/ Östra Station. – När den nya tidtabellen kom blev jag chockad. Det går endast fyra tåg i timmen i rusningstrafik från och till Österskär/ Åkersberga istället för som tidigare sex tåg per timme, säger hon. Ombyggnationen vid RoslagsNäsby Station är orsaken till att turtätheten på Roslagsbanan dragits ned. – För tillfället finns alltså bara ett spår i Roslags Näsby (som gör att tågen måste passera med i genomsnitt ett tåg var 7,5 minut). Under veckosluten går tågen som tidigare, det vill säga fyra tåg per timme, säger Johanna Roos. Lars-Henrik Larsson, Trafikplaneringschef för lokalbanor på Arriva förtydligar: – Ombyggnationen betyder att vi måste köra vartannat tåg norrut och vartannat söderut, säger han. Lena Baad-Heimer ställer sig också frågande till hur det kommer att bli med trängseln i tågvagnarna, som redan innan neddragningen är vanlig under rusningstrafik. Johanna Roos medger att vagnkapaciteten minskar med tio procent under tiden man bygger om i Roslags-Näsby. Men att insatståg från Hösten 2017 påbörjas arbetena med dubbelspår mellan Hägernäs och Arninge och det är byggstart för Arninge Resecentrum. Österskärgrenen av Roslagsbanan ersätts då av bussar. Lars-Henrik Larsson berättar att tidsförlusterna kan bli färre när allt är klart. Viggbyholm kommer att lyfta kapaciteten. – Vad gäller trängseln så körs det i dag sex vagnar i varannan avgång och tre i varannan. Det här medför ett platsutbud på 2 000 platser. I den tillfälliga tidtabellen körs fyra avgångar med sex vagnar, vilket innebär cirka 1 800 platser, säger Johanna Roos. På Arriva säger man att man velat förändra tidtabellen så lite som möjligt under tiden det byggs om på Roslagsbanan. – Vår strävan har varit att göra tidtabellen så lik den gamla som möjligt, säger Lars-Henrik Larsson. – När trafiken åter öppnas i december efter ombyggnationerna kan ett försenat tåg från Kårstalinjen gå in samtidigt som tåget från Österskär. Det sker på varsitt spår. Även om tåget från Österskär måste vänta tills Kårstalinjens tåg avgått, blir tidsförlusten betydligt mindre eftersom tåget redan kommit in på stationen. Ännu återstår ett par avstängningar innan SL är färdig med utbyggnaden av Roslagsbanan. – År 2018 och -19 ska Arninge station byggas och dubbelspår anläggas mellan Hägernäs och Ullnakrossen, vilket betyder att trafiken kan göras bättre och betydligt mer pålitlig. Omkring 2020 börjar nya vagnar att sättas i drift på Roslagsbanan, men de nuvarande kommer att rulla parallellt inom överskådlig tid, avslutar Lars-Henrik Larsson. Maria Ehrs 5 Hackstaspåret rustas upp n SAMHÄLLE Österåkers kommun har påbörjat ett arbete med att rusta upp i och omkring Hackstaspåret. Utmed hela elljusspåret har stora röjningar utförts för ökad trygghet och sikt. Arbetet med att byta ut de gamla kvicksilverarmaturerna påbörjades vecka 51. I och med det så bygger de också ihop två befintliga sträckor och sätter upp belysning även där. Framöver kommer det finnas totalt tre elljusspår istället för ett: - Röd 2,5 km - Blå 1,3 km - Blå/vit 850 m Ny tydlig skyltning samt information vid starten sätts upp i entrén vid Hackstastugan. Efter efter vintern kommer även ytskiktet i spåren bättras. CL Kassaskåp stals i Söra n POLISEN Någon gång mellan den 29 december och 2 januari skedde ett inbrott på Sörahemsvägen i Söra i Åkersberga. Inbrottet skedde genom att någon har brutit upp ett fönster på baksidan av fastigheten och tillgripit bland annat ett mindre kassaskåp. Vid den tekniska undersökningen säkrades verktygs- och skospår, samt togs tillvara glasprov. CL volkswagentransportbilar.se volkswagentransportbilar.se Nya Amarok. Vidga dina revir. Caddy All-in. Från 1.750:–/mån* Det känns som att Amarok sätter naturlagarna ur spel. Bestig ett berg, dyk ner i en dal eller gasa upp för en glaciär. Nya Amarok tar dig dit du ska, oavsett terräng. Den turbodrivna V6-dieselmotorn på 3 liters cylindervolym, 224 hk och 550 Nm gör att du Vill du göra en riktigt smart affär går du All-in på en ny Caddy. Just nu har vi ett riktigt bra erbjudande på ett begränsat antal nya Caddy Skåp. All-in ger dig allt det har vad som krävs för alla situationer. Har du fällt en älg, en gran eller en mindre skog är det inga pro em ragvas e p bl v hos din n Drmasnent bär fisnans e -åi terföd b a v på volks s mt s rvi tr Amarok Aventura TDI 224 hk 4MOTION från 399.000:– exkl moms eller 3.550:–/mån* , diktig ikt n är upp till 3 5 t d en ml åv dtlig betalning. ä et i e Volk wag ienr ng mersäljar r ile ellklo wagen eanscpeortbilh und e å en faktur,a meon. Upp e naen er, försäkring - oc ar.seerhållsavtal. Vad väntar du på? Bränsleförbrukning Amarok vid blandad körning från 7,8 l/100 km, 204 g CO2/km. Volkswagen Leasing 36 mån (exkl moms), 30% särskild leasingavgift, 43% restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (sep 2016). Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer. Vi reserverar oss för eventuella ändringar och avvikelser. Erbjudandet gäller endast vid nybilsförsäljning. Varje Volkswagen-återförsäljare är fri att sätt sina egna priser. Bränsleförbrukning Caddy vid blandad körning från 4,5 l/100 km, 117 g CO2/km. *All-in – Volkswagen Leasing exkl moms 36 mån, 2 000 mil/år, 30% särskild leasingavgift, 47% restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (maj 2016). Volkswagen Service- och underhållsavtal och Volkswagen Försäkring ingår i månadskostnaden. Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer. Vi reserverar oss för eventuella ändringar och avvikelser. Varje Volkswagen-återförsäljare är fri att sätta sina egna priser. Erbjudandet gäller endast vid nybilsförsäljning. Bilen på bilden är extrautrustad. Caddy Skåp EU5 1,6 TDI 75 hk. All-in från 1.750:–/mån* Sockenvägen (vid Åkersberga Lastbilcentral) 08-503 351 18/19 www.aftenbil.se