Loading...
Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Krönikan
Byggnadsarbetaren Fototävling
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Arbetsmarknad
Byggnadsarbetaren Arbetsmiljö ARBETSMILJÖ NYA FARA
N: BIL ” OLYCKSRISKERNA ÖKAR – MOBILEN ÄR SERVICEBILENS VIKTIGASTE REDSKAP Om man får ett sms kan man reagera utan att tänka sig för. Man undrar vad det står.” MATHIAS ELMBLAD, SERVICEMONTÖR Allt smartare telefoner har gjort servicebilarna i byggbranschen till rullande kontor. Knappast någon höjdare för den som vill färdas säkert på vägarna. TEXT: MARGITE FRANSSON FOTO: ANNA-LENA MATTSSON DET PLINGAR TILL i mobilen. Då vet servicemontören Mathias Elmblad att det är dags att synka sin telefon med företagets program och ta emot en arbetsorder. – Mellan sju och fyra är telefonen i gång konstant. Den är en otrolig hjälp, men gör också att man riskerar förlora i uppmärksamhet. Speciellt 22 BYGGNADSARBETAREN NR 9 AUGUSTI 2013 om tekniken inte fungerar, säger han. Numera är servicebilen ett rullande kontor och det viktigaste redskapet är telefonen. I den pratar Mathias med kunder, tar emot och skickar sms, hämtar order och rapporterar från jobb han utfört, samt fyller i företagets checklistor efter varje jobb.
Byggnadsarbetaren Porträttet
Byggnadsarbetaren Arbetsmiljö
Byggnadsarbetaren Bildreportage
Byggnadsarbetaren Grejer & grepp
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Test knäskydd
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Kryss
Byggnadsarbetaren Sista ordet