Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Krönikan
Byggnadsarbetaren Fototävling
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Arbetsmarknad
Byggnadsarbetaren Arbetsmiljö
EN SOM KONTOR Mathias Elmblad arbetar som service
montör . Han har mobilen i gång mellan 7–16, vilket har gjort hans bil till ett rullande kontor. DETTA GÖR man hanterat miljöfarligt avfall. Kör med gps. √ √ √ √ √ √ i 90–100 kilometer i timmen måste man koncentrera sig på att köra, säger Per-Inge Persson, arbetsmiljöinspektör i Värmland. SAMMA SYN HAR Björn Samuelson, arbetsmiljöexpert på Sveriges Byggindustrier. – Jag tycker att man kan kräva handsfree när man talar i mobil och kör bil. Däremot är det orealistiskt att kräva mobilförbud, säger han. Många länder har krav på handsfree vid bilkörning och det kan komma också i Sverige. Riksdagen har begärt att få fram ett lagförslag som innebär att man inte får använda teknik som distraherar när man kör bil. Med dagens teknik innebär det krav på handsfree. Mathias Elmblad använder handsfree ungefär hälften av tiden. – Det är förstås bättre, då får man en annan koll på I telefonen har han också gps:en som används för att hitta till kunderna runtom i Stockholm. MATHIAS ÄR vvs-montör på Bravida. Han försöker köra säkert genom att undvika att sms:a vid körning och genom att bara ta emot order eller rapportera in från jobb när bilen står stilla. – Men om man får ett sms kan man reagera utan att tänka sig för. Man undrar vad det står, säger han. Att mobiltelefonen kan störa uppmärksamheten och öka olycksrisken är något som oroar såväl politiker, som organisationer och myndigheter. – Jag tycker att företagen borde ha en policy för hur man får använda mobilen. Att man till exempel måste stanna bilen för att svara på mejl. Ligger man körningen. Men det är klart, en policy vore nog bra så att alla gör likadant, säger han. ARBETET ÄR STRESSIGT. Mest telefonkontakter blir det när det är många akutjobb. Vissa dagar kan det mata på med nya uppdrag hela tiden och Mathias kan vara på fyra, fem olika ställen. För honom är hanteringen av mobilen främst en fråga om omdöme och att inte utsätta sig själv och andra för risker. – Det gäller att inse sina begränsningar, säger han. Sedan gäller det att inte ge sig på rena vansinnigheter. – Jag körde förbi en kille häromdagen som tittade på film medan han körde. 23 MATHIAS MED SIN MOBIL I BILEN Ringer och tar emot samtal från kunder. Får sms om nya order. Synkar sin mobil mot kontoret och tar emot ordern. Avrapporterar jobben i företagets system. Fyller i checklistor om bland annat riskbedömningar och hur Med så många gånger ökar olycksrisken om föraren sms:ar. Det är lika farligt som att köra rattfull. 10–20 personer beräknas dö varje år på svenska vägar på grund av att föraren pratar i mobiltelefon. Källor: VTI, Statens vägoch transportforskningsinstitut, samt Virgina Tech Transportation Institute). NR 9 AUGUSTI 2013 BYGGNADSARBETAREN 23 NÄTFRÅGAN Har mobilen blivit en trafikfara? www.byggnads arbetaren.se
Byggnadsarbetaren Porträttet
Byggnadsarbetaren Arbetsmiljö
Byggnadsarbetaren Bildreportage
Byggnadsarbetaren Grejer & grepp
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Test knäskydd
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Kryss
Byggnadsarbetaren Sista ordet