Printing Friends 1
PRINTING FRIENDSN05 www.daNaGaRdLITHO.SE CHARMEN
MED SKÄRMEN Mobiltelefonen är nu majoritetens mest använda kommunikationsmedel - människors första skärm. Och eftersom den är ett så personligt medium, så kan det vara väldigt effektivt att nå människor på deras mobiler - om det görs rätt. ”Om du skapar en app som människor aktivt laddar ner för att använda, så är det ett verkligt svek om användarupplevelsen är dålig – och du får troligen ingen andra chans”, säger Nic Newman på designbyrån Tigerspike, som bland annat gjort appar för The Economist och News Corp. Hans råd är att testa, testa, testa, så att teknik och interface inte skymmer budskapet. Den brittiska musiktidskriften Clash lever en prekär tillvaro där distributionen av magasinet är dyr och görs ännu dyrare av att man tvingas trycka mycket fler ex än vad som normalt säljs som lösnummer, vilket därmed blir en ren förlust. Under våren gör tidningen en mobilsatsning med målet att istället öka antalet prenumeranter av månadsmagasinet. Mitt i utgivningscykeln publicerar Clash unikt innehåll – med fokus på musik och video – till sin nya iPhone app. Tack vare sina goda kontakter i musikbranschen får de tillgång till olika bands låtar som ännu inte släppts. Banden hjälper i sin tur till att marknadsföra Clash erbjudande till sina fans. När en användare laddat ner appen får han eller hon en påminnelse när den nya månadens innehåll kommit ut, och betalar 69 pence för att ladda ner låtar och videos. ”Med vår mobilpublicering kan vi enkelt nå ny publik, som annars inte skulle upptäckt Clash, och dessutom kan vi ta lite betalt för vår marknadsföring”, säger utgivningschef Jon-Paul Kitching. En annan trend är den andra skärmen (mer känd under benämningen ”second screen” på engelska). Här handlar det om att människor konsumerar media på mer en än skärm åt gången – vilket ger företag en möjlighet att kommunicera med dem på nya sätt. Enligt David Link, grundare av kommunikationsbyrån The Wonderfactory i New York, kommer tablets i framtiden att känna av om det finns en internet-kopplad tv i närheten. ”Om du tittar på en film på tv, dyker relaterat material upp på din iPad; det kan vara artiklar om filmen, info om skådespelarna, och så vidare. Man kan också tänka sig att annonsörer visar interaktiva annonser på din tablet samtidigt som deras reklamfilm visas på tv – och kan därmed locka dig att köpa varan direkt online där du sitter i soffan.” TESTA TESTA, TEST