Printing Friends 1
06 REPORTAGE daNaGåRd LITHO 2013 © v F ad är dET
då För kommuni hisToria? akTorEr som FörT oss Ti dEnna PunkT i marknadskaTionEns LL Alla kan nås, närsomhelst och varsomhelst, och alla kan kommunicera med alla. För ett drygt kvartssekel sedan levde vi i ett samhälle där möjligheten att sprida visuell kommunikation (bortsett från konst och liknande personliga uttryck) ägdes av massmedier – trycksaker, tv och film. På åttiotalet kom desktop-publishing, på nittiotalet kom internet och nu är vi i början av en fas när tangentbordet som barriär håller på att försvinna och kommunikationen sker rakt in i människors händer och privata sfär, via mobilen. a. När alla kan nås närsomhelst och varsomhelst blir det privata en dyrgrip. Människor sätter ett faktiskt värde på att inte behöva nås av säljbudskap som de inte vill ha. På de marknader där Amazon regerar, som i USA och Storbritannien, säljer de sin tablet Kindle Fire med annonser inbakade i medieflödet. När produkten lanserades fanns det ingen möjlighet att undkomma annonserna, vilket gjorde så många kunder upprörda att Amazon såg sig tvungna att införa ett tillval – för femton dollar stänger de av det kommersiella intrånget i läsupplevelsen.