AMES 1
MOTOR TIO LADDADE FRÅGOR OM ELBILAR TEXT: JENNY N
ILSSON OCH JOHANNES GARDELÖF / © CNP AB FOTO: CNP AB Det säljs fler elbilar än någonsin och majoriteten av våra riksdagspartier vill förbjuda förbränningsmotorer 2030. Mörka orosmoln börjar dock torna upp sig i horisonten med skyhöga elpriser som riskerar kortsluta försäljningen. Alla elbilsägare kör på svindlande serpentinvägar mellan hopp och förtvivlan. Är man inte orolig för elräkningarna så är det i stället risken för att delar av elnätet kan släckas ner i vinter. Här är tio frågor och svar som förhoppningsvis rätar ut dina frågetecken. 1. Hur mycket kostar det att ladda elbilen hemma? Här spelar en rad olika faktorer in – men i grunden handlar det om vad du betalar för elen och hur stort batteri din elbil har. Låt oss göra ett enkelt räkneexempel: elområde fyra hade ett rörligt pris på fyra kronor per kWh inklusive moms under augusti och så säger vi att din elbil har ett batteri på 100 kWh. Det kostar alltså 400 kronor att ladda din elbil från noll till hundra procent. Stockholms Handelskammare förutspår att elprisområde tre kommer att ha ett rörligt snittpris på runt sju kronor per kilowattimme under januari 2023 och därmed kostar det 700 kronor att ladda din elbil. 2. Hur mycket kostar det att ladda elbilen vid snabbladdare? Behöver du snabbladda så är ett gott råd att kolla upp priset först! För precis som vid pumpen kan det skilja en hel del mellan olika aktörer och ett stort problem är att det sällan framgår vad en kilowattimme kostar. Vissa laddstationer tar dessutom inte kontokort utan det krävs antingen en mobilapp eller ett abonnemang. Ett stalltips är att alltid kolla upp kostnaden hos olika kedjor innan du reser för att undvika ockerpriser. 3. När ska jag ladda min elbil med tanke på elpriset? Det är en fråga som besvaras med hjälp av om du har rörligt eller fast elpris. Alla lyckostar med bundna avtal behöver ju inte bry sig alls. Har du däremot ett rörligt abonnemang så är det baserat på antingen medelkostnaden per månad eller spotpris per timme. Om du har ett vanligt rörligt avtal så har det rent ekonomiskt ingen betydelse när på dygnet elen används eftersom priset baseras på det genomsnittliga spotpriset för alla timmar i månaden. 4. Många elbilsägare talar om timprisavtal, vad är det? En trend som allt fler hakar på är timprisavtal, vilket innebär att man betalar för spotpriset timme för timme. Därmed måste man hänga med i svängarna och verkligen hålla järnkoll på när elpriset är som billigast. Det finns pengar att spara med ett timprisavtal men du måste vara beredd att anpassa din elförbrukning - annars skjuter man sig själv i foten. Den nordiska elbörsen heter Nord Pool och de aktuella timpriserna publiceras klockan 14.15 en dag i förväg. 5. Blir det dyrare att köra elbil än bensinbil i vinter? Mycket talar för att det faktiskt blir så eftersom bensinpriset sjunker samtidigt som elpriset höjs. De flesta elbilar drar i genomsnitt två till tre kilowattimmar milen under vinterhalvåret eftersom rullmotståndet är högre och energin behövs för att värma upp kupén. Tar vi ett snittpris på förutspådda sju kronor kilowatten i södra Sverige så hamnar milkostnaden på 14 till 21 kronor. Med dagens bensinpris kostar motsvarande bensinbil runt 50