MES 1
nen beräknas komma i gång inom ett år och priset
hamnar på samma nivå som för AeroMobil 4.0. PAL-V Liberty Den flygande holländaren PAL-V har breddat sina vingar och redan nästa år sker de första kundleveranserna. Kupén är tvåsitsig och när det är dags att lyfta behöver gyrokoptern en startsträcka på 180 meter. I luften kan man toppa 180 km/h och njuta av utsikten på maximalt 3 300 meters höjd i upp till 4,3 timmar innan det är dags att fylla tanken med 100 liter bensin. Priset för en Pal-V Liberty landar på 7,2 miljoner kronor och hugade spekulanter kan besöka företagets tillika världens första showroom för flygande bilar i München. Samson Sky Switchblade Samson Sky Switchblade är en spännande flygande bil eller rättare sagt flygande motorcykel. Eftersom kärran har tre hjul rör det sig om en motorcykel på torra land medan det i luften är ett experimentklassat flygplan. Det här är nämligen en byggsats där man måste göra 51 procent av jobbet själv. Vingarna tillika stjärtfenan ligger integrerade i karossen och fälls ut eller in helt automatiskt. Allt är dessutom riktigt snyggt paketerat och grundpriset startar från 2,3 miljoner kronor. Därmed är Switchblade klart billigast i gänget! Terrafugia TF-X Terrafugia är en amerikansk tillverkare som rullat i bräschen för flygande bilar och gjorde sin första flygtur redan 2009. Trassel med ekonomin ledde dock till att bolaget köptes upp av kinesiska Geely 2017 och sedan dess har man fortsatt utvecklingen av fyrsitsiga TF-X. Med en knapptryckning fälls vingarna ut och i vingspetsarna jobbar eldrivna propellrar. Men väl uppe på marschhöjd fälls rotorbladen undan och en gasturbin på 300 hästkrafter tar över. Nu har utvecklingen flyttats till Kina och förra året fusionerades bolaget med Aerofugia. XPENG X3 XPENG har tagit elbilsmarknaden med storm och nu växlar kineserna upp för att även fylla luftrummet med flygande bilar. Uppstickaren X3 har plats för två och är utrustad med fyra däck, åtta propellrar och drivs av inte mindre än tolv elmotorer. Själva rotorbladen är utfällbara och det praktiska formatet, med fällningsmekanismen integrerad i en takbox, gör det möjligt att stuva in kärran hemma i garaget. Företagets vision är tydlig och redan nästa år räknar XPENG med att tjäna en rejäl peng på flygande bilar. Fakta: krävs körkort eller flyglicens? Ska ditt UAM-fordon (Urban Air Mobility) framföras på allmän väg krävs bil- eller mc-körkort beroende på klassning - däremot är inte flygreglerna lika enkla. PAL-V klarar sig undan med en gyrokopter-licens medan Aeromobil 4,0 samt Klein AirCar erfordrar PPL-licens (Private Pilot License). Aska A5 och XPENG X3 fungerar dock likt drönare och klassas som eVTOL (electric vertical take-off and landing). Även här krävs pilotlicens men regelverket är inte anpassat till målgruppen. Därför har den europeiska flygsäkerhetsbyrån EASA tagit fram nya riktlinjer som väntar på EU-kommissionens godkännande. ® 11