MES 1
AFFÄRSSTADEN MÖTER Men d et dröjde tills tidninge
n Vårt Norrköping sökte ny redaktör innan det hände. För att ta det uppdraget krävdes eget företag. – Vad är det värsta som kan hända? Det är en fråga ” som man måste ställa sig emellanåt. Jag hade ju levt som fattig student och klarat av det. Inkomsten var i princip densamma, så det var bara att kasta sig ut. Och hittills har det gått alldeles utmärkt. Genom åren har hon blivit en mångsysslande tusenkonstnär och kan kalla sig såväl opinionsbildare, moderator och resejournalist som föreläsare och kommunikatör. Men just nu är det arbetet med affärs- och destinationsutveckling som ligger henne närmast. – Jag brinner extra mycket för småföretagande, det lokala och småskaliga. Inte minst kvinnors företagande och möjligheten att som soloföretagare börja litet för att sakta bygga upp hållbara och lönsamma företag. Och att lyfta varumärket Sverige. Hon berättar om pandemi-åren, då hon och sambon delvis arbetade från en campervan som de åkte runt i Sverige med. Och om en nyväckt kärlek till allt det som Sverige är, från söder ända upp till nordligaste norr, där hon tack vare sambons skidintresse lärt sig älska fjällen nästan lika mycket som smålandsskogarna. Och att hon just nu jobbar med varumärkesbyggande och PR i bland annat Gästrikland, Hälsingland och Norrbotten. – Vi har en otrolig produkt, som är eftertraktad av en internationell publik. Lyxen av orörd natur inte minst. Visste du att bara 3% av alla bär i naturen plockas? Och att 80 % av världens befolkning inte kan se stjärnorna på natthimlen på grund av ljusföroreningar? Att fiska löjrom, bo i vindskydd, plocka hjortron och se norrsken är unikt och det ska vi marknadsföra och göra tillgängligt, på ett hållbart och klokt sätt. Hon menar att en stor del av jobbet innebär att få politikerna att förstå att besöksnäringen är en stor del av näringslivet och att det är genom livskraftiga företag Vi har en otrolig produkt, som är eftertraktad av en internationell publik. Lyxen av orörd natur inte minst. Att fiska löjrom, bo i vindskydd, plocka hjortron och se norrsken är unikt och det ska vi marknadsföra och göra tillgängligt, på ett hållbart och klokt sätt. – i hela landet – som varumärket Sverige kan lyftas och bidra med värdefulla inkomster. Och hon är glad över sin bakgrund inom organisationen Företagarna, både som förtroendevald i Norrköping och verksam som opinionsbildare på riksnivå, som gett kunskaper inom såväl företagande som riks- och kommunpolitik. – Jag gillar alla delarna lika mycket. Att ta på riksdagskostymen och klackarna är lika naturligt som att snöra på mig skogskängorna och sätta mig på en stubbe i skogen. Jag älskar omväxlingen i att ena dagen besöka, och peppa min namne Lina, som driver surdegsbageri i Ljusdal, nästa dag diskutera företagande och politik på riksnivå en tredje dag skriva en krönika i NT. Bara jag får påverka i positiv riktning. Att vara frustrerad och förbannad emellan åt ger drivkraft och får mig att fråga hur jag kan vara med och ta viktiga frågor vidare. För jag vet att jag kan vara med och göra skillnad. Energi är ett ord som beskriver Lina bra. Det lyser ur ögonen när hon berättar om allt hon gör – och vill göra. Tar aldrig orken slut? – Att ingjuta hopp i företagare ger energi. Och att få andra att synas boostar mig själv lika mycket. Jag gör det jag tror på och drivs av och det är en viktig del. Men naturligtvis har jag lärt mig hur jag ska orka. Jag bor hos sambon i Stockholm, jag bor på landet utanför Norrköping, i Tänndalen och emellanåt i campervanen. Jag reser också väldigt mycket. Men jag har en förmåga att känna mig hemma där jag är. Det gör att jag kan hämta energi i vardagen. Och så ser jag till att komma ut i naturen. Till skogen framför allt. Och hur var det nu, varför är skogen så viktig? – Den är en del av min uppväxt. Doften av mossa och granbarr, av allt som går att skörda och äta i den – så kanske vetskapen om att jag har kunskap nog att överleva i den? Att den är konstant föränderlig och lugnande? Jag vet inte riktigt. Men den får mig att må väldigt bra. Och den känslan vill jag sprida till fler. Det är ju så jag fungerar. ® 22