Loading...
Vårdfokus Ordföranden
Vårdfokus Tema: Skiftarbete
Vårdfokus Aktuellt
Vårdfokus Insänt
Vårdfokus Vart tog kollegorna vägen?
Vårdfokus Utredda fall
Vårdfokus Hon vill sprida IVA-dagbok
Vårdfokus Frågeakuten
Vårdfokus Söker vård i mataffären
Vårdfokus Extra: Barnmorska
Vårdfokus Extra: Biomedicinsk analytiker
Vårdfokus Extra: Röntgensjuksköterska
Vårdfokus Extra: Sjuksköterska
Vårdfokus Så jobbar vi SÅ J BBA SÅ JOBBAR VI Här s
toppas patienter som kränker No ltNollltole blev d t lätt re Liisevarandra. S S olerans. Med riktlinjer i r ggen et lättare f r vå för vårdenhetschefen Med riktlin er i y se-Lott Göransson att säga t säga i if år n till ryggen rån t patienter som kränker personalen. Och för kollegorna att backa upp TEXT U ANNA PAGELS FOTO VERONIKA LAX L Problemet: Chefer och sjukvårdspersonal visste inte hur de skulle kunna sätta stopp för patienter och/eller anhöriga som kränkte anställda utifrån exempelvis etnicitet, sexuell läggning eller kön. Det inverkade negativt på individer, arbetsmiljö och patientsäkerhet. Lösningen: Riktlinjer infördes för att tydliggöra regelverk och regionens inställning till patienters rätt att välja vårdgivare men inte viss behandlare. Policyn måste spridas och byggas in i det systematiska arbetsmiljöarbetet och hållas levande och aktuell. is i e-se-Lott fått hu tt lära sig att tt Göransson beskriver att hon t patii pat enteenten alltid har nsson besk rätt. Hon är sjukskö sjuksk te söterska och har j jobbat på hudklinik n vid Länssjukhuset RyhoviJön öpiing i 15 r å , de obbat p hudkliniken v tR hy ov i Jönköp senaste tre åren som vårdenhetschef. — Vi får ofta höra allt möjligt i telefon av patienterna, om de till exempel inte får den besökstid de vill ha, och för det mesta ser vi genom fingrarna med det. Men i höstas gick en patient för långt. LiseLott Göransson bestämde sig för att använda de riktlinjer som finns i regionen. Riktlinjerna klargör patientens rätt att välja vårdgivare men inte att välja — eller välja bort — en särskild behandlare. Patienten har inte rätt Resultatet: Ökad trygghet för chefer och medarbetare som kan hänvisa till riktlinjerna vid samtal med patienter och/eller personal som bemöter personal illa. Ökad medvetenhet om vad en kränkning kan vara genom att riktlinjerna tas upp regelbundet på bland annat arbetsplatsträffar. 50 VÅRDFOKUS. NUMMER ELVA 2019
Vårdfokus Student
Vårdfokus Ledarskap
Vårdfokus Läs & lyssna
Vårdfokus Korsord
Vårdfokus Medlemsinfo